Пропускане към основното съдържание

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.
     И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото преводачите в българската администрацията не знаят разликата между пол и род. Филмът е вдъхновен от едноимения роман на Дебора Елис, и също като нея - от зловещите усливия на живот (не само на жените) в някои общества. 
      Относно сюжета - сплотено и ерудирано семейство в Кабул с всички сили се опитва да премине през поредната криза в района. Майка писател, баща учител, сакат ветеран от предишни военни сблъсъци, мъртъв син, две вечно спорещи дъщери. И малък син, на 2-3 години. Крайно недорасъл да осигурява живота и безопасността на всички, когато бащата, без дело, е затворен. И това пада на нежните и крехки женски плещи. Които при нужда въобще не са нежни или крехки. 
Освен основната история, силно напомняща The Prophet, с прекъсвания във филма е вмъкната и една типична вълшебна приказка, със злодеи, непознати помощници, утрояване на препятствията и чародейните предмети. И всичко това е изпълнено в красива и креативна, компютърно генерирана cut-out анимация, наситена с точно отмерени дози хумор и драма. 
       Произведенията на Cartoon Saloon са всепризнати успехи. Нора Томи е изключителен режисьор и социално-ангажирана личност. Но не просто това превръща филма в шедьовър.
Повечето добри филми и анимации наблягат само на една поука или внушение, изказана директно пред аудиторията (болезнено много са тези, които опитват в рамките на единично кино посещение да предадат повече послания, отколкото е полезно). Тук не е точно така. Тук са вплетени множество истории, всяка различна в своята трагедия. Да, те заедно представят живота на жените в Близкия Изток. Но показват и неговата изменчивост, всичките лица на ужаса му, както и прехвърлянето му върху мъжката част наоколо. Когато не можеш да направиш нищо, за да спасиш умиращата си жена. Когато синовете умират по улиците. Когато нямаш право да общуваш и възпитаваш семейството си в собствените си ценности, а си принуден да захвърлиш хуманитарните  науки в окопите или в праха сред сергиите. Когато в най-уязвимата си възраст си превърнат в гневно чудовище.
         Надали има нужда да се говори за жените. Те, които трябва да скрият пола си, за да могат да влязат в магазина и да купят ориз за семейството си. Или онези, които целодневно вършат изнурителна физическа работа, за да постигнат далечна цел. Дори и за онези, които, когато молят за приятелска семейна услуга, продават дъщерите си в замяна. 
      Ако наистина, когато жена се застъпи за собствения си и за този на децата си живот, е третирана не само като престъпник, но и като опасна луда, значи силно засегнати са всички и всичко. Без значение от пол и род. Обещах да вмъкна едно свое наблюдение. Наистина, няма жени сред негативните персонажи. Но, замислете се. Освен главните героини, няма жени персонажи.
        Аз съм Сюлейман, казва малкият герой на злия антагонист. Je suis Suleiman. До след 20 години, на онзи  плаж. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...