Пропускане към основното съдържание

Етика, Право и Rabbi's cat

   
От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.
    В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по време на поетичен фестивал в Иран. И е нарисувано целенасочено грозно. Гръмнах ли ви мозъка? Повече арт, здраве му кажи.
     Спокойно, такива извращения засега се срещат само по филмовите фестивали. А има и много по-добри и успешни. Birdboy/Психонавти например болезнено разръчква всички гореизброени - семейство, любов, толерантност. Добавя в списъка наркотици, психоза и омраза. Но го прави добре. Боли, но е добре. Zombillenium пък засяга същите неща, но в комичен вариант и с доста по-детска насоченост. The Breadwinner е някъде по средата - не е съвсем детско (нужен е акъл поне 10+), но пък засяга почти толкова много теми, колкото и Window Horses. Само че го прави деликатно и красиво. (Абе, личи си, че женска ръка е пипала. Не една, а цели три прекрасни дами. Затова и много ми се иска същата режисьорка Nora Twomey да анимира и "Златното момче" на Tara Sullivan.) Някъде в същата възрастова група се нарежда и Rabbi's cat. Далеч не толкова съвременна анимация, базирана на още по-стар комикс. Няма нищо общо с изброените дотук, но е прекрасна по свой собствен начин. 
     След като изяжда говорещия папагал, котаракът на един алжирски равин също проговаря. И оттам насетне следва низ от абсурди. Котаракът иска да приеме юдеизма, но пък вярва в резултатите от радиовъглеродните анализи. Изпратен в колет руски евреин иска да намери митичния Йерусалим, откъдето произхождат всички негри евреи. Равин, имам, руски евреин, руски аристократ, чернокожа барманка, говорещ котарак и фалшиво пеещо магаре поемат в най-голямото си приключение. О, а лъвоукротителят остава да пази къщата. Грозноватата иконографика (прекрасна, с прекрасно раздвижване), която се изменя със сюжета, имитирайки стила на комикса, придава допълнителен чар на анимацията. Саундтракът също.
    Лично аз се смях с глас, докато гледах този филм. Но той само изглежда смешен. Някои теми са твърде сериозни, за да се представят по друг начин. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...