Пропускане към основното съдържание

Етика, Право и Rabbi's cat

   
От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.
    В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по време на поетичен фестивал в Иран. И е нарисувано целенасочено грозно. Гръмнах ли ви мозъка? Повече арт, здраве му кажи.
     Спокойно, такива извращения засега се срещат само по филмовите фестивали. А има и много по-добри и успешни. Birdboy/Психонавти например болезнено разръчква всички гореизброени - семейство, любов, толерантност. Добавя в списъка наркотици, психоза и омраза. Но го прави добре. Боли, но е добре. Zombillenium пък засяга същите неща, но в комичен вариант и с доста по-детска насоченост. The Breadwinner е някъде по средата - не е съвсем детско (нужен е акъл поне 10+), но пък засяга почти толкова много теми, колкото и Window Horses. Само че го прави деликатно и красиво. (Абе, личи си, че женска ръка е пипала. Не една, а цели три прекрасни дами. Затова и много ми се иска същата режисьорка Nora Twomey да анимира и "Златното момче" на Tara Sullivan.) Някъде в същата възрастова група се нарежда и Rabbi's cat. Далеч не толкова съвременна анимация, базирана на още по-стар комикс. Няма нищо общо с изброените дотук, но е прекрасна по свой собствен начин. 
     След като изяжда говорещия папагал, котаракът на един алжирски равин също проговаря. И оттам насетне следва низ от абсурди. Котаракът иска да приеме юдеизма, но пък вярва в резултатите от радиовъглеродните анализи. Изпратен в колет руски евреин иска да намери митичния Йерусалим, откъдето произхождат всички негри евреи. Равин, имам, руски евреин, руски аристократ, чернокожа барманка, говорещ котарак и фалшиво пеещо магаре поемат в най-голямото си приключение. О, а лъвоукротителят остава да пази къщата. Грозноватата иконографика (прекрасна, с прекрасно раздвижване), която се изменя със сюжета, имитирайки стила на комикса, придава допълнителен чар на анимацията. Саундтракът също.
    Лично аз се смях с глас, докато гледах този филм. Но той само изглежда смешен. Някои теми са твърде сериозни, за да се представят по друг начин. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...