Пропускане към основното съдържание

Coraline – by Neil Gaiman & Laika

          Стоп моушън. Лайка. Нийл Геймън. Тази описателна градация би трябвало да е достатъчно красноречива за всеки почитател на анимационното изкуство. Благородно завиждам на тези, за които не е – за предстоящото удоволствие от предстоящия сблъсък.
           Филмът проследява първите дни в новия дом на Коралайн Джоунс. Родителите и са заети с преместването на дома и кариерата си, навън вали, а съседите са чисто луди. Когато си на 11, подобна лятна ваканция може да се определи само като провал. С прокрадваща се зловеща нотка се появява спасението от скуката – истинска детска мечта. Малка скрита врата, водеща към чудесен нов свят, където родителите, съседите и дори лехите в градината също са чудесни и нови. Разбира се, не всичко е каквото изглежда. Или по-скоро е точно каквото изглежда – изкуствено и нереално. И малката умна Коралайн се впуска в изследователско търсене – на истинските си родители, на скрити съкровища и души. 
        Анимацията е красиво творение, балансиращо между детския хорър на Геймън и хорър чудесата на Лайка, в лицето на Henry Selick, Pete Kozachik и сума ти продуценти, художници, сценографи, кукловоди и кукли. Специализиращото в стоп моушъни студио отдавна доказа своя професионализъм и креативност, започвайки точно от Коралайн - първата им пълнометражна анимация. Студиото е основано през 2005 г. През същата година излиза 8-минутната късометражна анимация Moongirl. До 2009 г. Laika не издават нищо друго. Коралайн е пример за вложени усилия и старание в дебютен проект, който незабавно да постави създателите си на световната сцена. И мястото на студиото по-малко от 10 години след това е доказателство за успеха му.
          Филмът не следва дословно книгата. Но това не е в минус, както в много други случаи. Най-вероятно авторът е участвал в създаването на скрийнплея – опростеният сюжет на повестта му не би позволил да се разтегне до степен на седмокласническо съчинение. Изцяло новодобавените моменти, дори цели сюжетни линии, не утежняват анимацията, а и придават реален и завършен вид. Уайни и неговата баба, куклите – копия, желанието на Коралайн за завръщане в новия дом, както и някои от чудесата, сътворени за нея, са майсторски вмъкнати в оригиналния сюжет, за да добавят където е нужно ту злокобност, ту пъстрота и усещане за безопасност. 
Идеята за Другата майка произхожда от старите предания, че Новата майка взима непослушните деца. Може би точно затова тук децата – духове не са съвсем непознати. Едно от тях е сестра на старицата – хазяйка. Усещането за приемственост е внушено още със започването на анимацията – преобразяването на лицето на куклата в ново предполага, че това не се случва за първи път, че това се е случвало поколение след поколение. И поколение след поколение децата не са били доволни от живота си, не са били съвсем щастливи със семействата си – затова се отказват от очите си. Колко изискан начин да се вплете в историята вечният антагонист – дявол, демон, бог на подземното царство, Белдам, отричаните политически и икономически системи (;; - който и които предлагат привидно по-щастлив живот. Ако продадеш душата си. Ако се откажеш от родителите си. Ако искаш да получиш всичко наготово. 
         Коралайн (и не само тази анимация на Лайка) показва страховити герои, сцени и сюжети без да внушава страх. Внушава надежда и кураж пред страха. Като голяма част от разказите на Нийл Геймън, които се въртят около черни котки, духове на деца и откраднати души. Следвайки идеите на Гилбърт Честъртън, разграничавайки се от неговите религиозни разбирания, авторите на книгата и филма за малкото момиченце в другия свят ясно демонстрират едно нещо – безкрайният страх има край. Fairy tales, then, are not responsible for producing in children fear, or any of the shapes of fear; fairy tales do not give the child the idea of the evil or the ugly; that is in the child already, because it is in the world already. Fairy tales do not give the child his first idea of bogey. What fairy tales give the child is his first clear idea of the possible defeat of bogey. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...