Пропускане към основното съдържание

La Tortue Rouge



Студио Ghibli поначало се слави с особените си анимации. Особени откъм сюжет, внушения, представяне. Поне откъм изображенията определено лесно може да се разпознае стилът им – особена смесица от азиатските анимета и европейската анимация.
С Червената костенурка френските, датските и азиатските артисти определено са се придържали към досегашното ниво. Анимацията не е филм, който да гледаш преди заспиване. Не изисква и специално настроение и атмосфера. Нужен е само един спокоен час, в който човек да се потопи изцяло в историята.
А тя самата не е сложна – корабокрушенец се опитва да се спаси от самотния си остров, червена морска костенурка разбива сала му, в гнева си той я убива, за което силно съжалява. Тя се превръща в красива жена. И двамата остават на острова. Имат син. Заедно преживяват почти смъртоносна приливна вълна. Синът им тръгва да си търси щастието. Двойката остава до края си на острова.
Простичка история, но красиво поднесена. В целия филм няма една единствена реплика. Жестове и мимики, изключително изразителни, имайки предвид стила на рисуване – точиците за очи и линейно предадените черти, дори рисунки служат на героите за споделяне на информация, мисли, чувства. Сънища и халюцинации се преплитат с вълшебните сами по себе си обстоятелства. Личи си, че всяко едно движение е обмислено и е част от цялото. Бавно развиващата се сюжетна линия и липсата на каквато и да е предистория биха могли да отблъснат много зрители. Но точно в това е ценността на този пореден шедьовър на Ghibli. За разлика от Робинзон Крузо, Корабокрушенецът и всички подобни произведения, тук не се и споменава за живота на главния герой преди попадането му на острова. Той дори няма име. И не е и нужно. На палмите и раците не им е нужно, на любимата жена не и е нужно, на обичаното дете не му е нужно. На живота и смъртта пък съвсем. Струва си да помислим над въпроса, а?

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...