Пропускане към основното съдържание

La Tortue Rouge



Студио Ghibli поначало се слави с особените си анимации. Особени откъм сюжет, внушения, представяне. Поне откъм изображенията определено лесно може да се разпознае стилът им – особена смесица от азиатските анимета и европейската анимация.
С Червената костенурка френските, датските и азиатските артисти определено са се придържали към досегашното ниво. Анимацията не е филм, който да гледаш преди заспиване. Не изисква и специално настроение и атмосфера. Нужен е само един спокоен час, в който човек да се потопи изцяло в историята.
А тя самата не е сложна – корабокрушенец се опитва да се спаси от самотния си остров, червена морска костенурка разбива сала му, в гнева си той я убива, за което силно съжалява. Тя се превръща в красива жена. И двамата остават на острова. Имат син. Заедно преживяват почти смъртоносна приливна вълна. Синът им тръгва да си търси щастието. Двойката остава до края си на острова.
Простичка история, но красиво поднесена. В целия филм няма една единствена реплика. Жестове и мимики, изключително изразителни, имайки предвид стила на рисуване – точиците за очи и линейно предадените черти, дори рисунки служат на героите за споделяне на информация, мисли, чувства. Сънища и халюцинации се преплитат с вълшебните сами по себе си обстоятелства. Личи си, че всяко едно движение е обмислено и е част от цялото. Бавно развиващата се сюжетна линия и липсата на каквато и да е предистория биха могли да отблъснат много зрители. Но точно в това е ценността на този пореден шедьовър на Ghibli. За разлика от Робинзон Крузо, Корабокрушенецът и всички подобни произведения, тук не се и споменава за живота на главния герой преди попадането му на острова. Той дори няма име. И не е и нужно. На палмите и раците не им е нужно, на любимата жена не и е нужно, на обичаното дете не му е нужно. На живота и смъртта пък съвсем. Струва си да помислим над въпроса, а?

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...