Пропускане към основното съдържание

Mune, Пазителят на луната


            Мюн е изцяло компютърна, в основната си част 3D анимация. Мюн е изцяло нощно, в основната си част притеснително и плашливо създание. А светът на Мюн е очарователно творение, което, ако не бе създадено за един единствен филм, може би щеше да се доближи в креативността и богатството си до онези вечни реалности, за които всеки мечтае.

            Легендите разказват, че първият Пазител на слънцето е уловил горящата сфера с копието си и я задържал вързана със здрави вериги, за да осветява и топли земята. Първият Пазител на луната я е създал сам, като я е донесъл от Тъмната земя, за да балансира светлината на слънцето и да дарява сънища и мечти. Някои от множеството Пазители са покварвали или незачитали задълженията си, други храбро са служили на повереното им. И така, докато се стигне до началото на историята за Мюн, която сигурно е прераснала в нова легенда. Земята е населена с две главни групи създания – на деня, лъчезарни и шумни слънчеви деца, и на нощта – тихи и замечтани звездни същества. Разбира се, има и малка група, която живее по средата, в здрача преди изгрева и след залеза. Всеки един герой, без значение от ролята му за историята на анимацията, е нарисуван с креативност и внимание, които подхождат на главен персонаж.
Дневни създания, чиито тела са формирани от вулканични камъни и кехлибар, нощни, в цветовете на мечтите и едно восъчно момиче – което през деня би се стопило, а през нощта – замръзнало, се събират заедно, за да присъстват на поредното предаване на слънцето и луната на новите им Пазители. Те трябва да бъдат одобрени, но това отдавна е формалност, разбира се. И, разбира се, нещо се обърква и замечтаният Мюн бива избран за Пазител на луната. И той самият не е единственият, който не счита този избор за особено подходящ – разочарованият ученик на бившия Пазител на луната, новоизбраният Пазител на слънцето, както и Некрос – единсвеният, който е доволен от развитието на нещата и се възползва от моментната бъркотия, за да открадне слънцето за себе си. Мюн, ограбеният Сохон и Глим, восъчното момиче, тръгват в търсене не просто на слънцето – с неговата липса луната започва да гасне, балансът на земята трепери, населяващите я губят силите си, както са загубили и светлините си. В това пътешествие те се сблъскват с неподозирани опасности и помощници, стигат до Подземните владения на Некрос, както и до Тъмната земя, и се завръщат като истински Пазители – уверени в себе си и способностите си.

Метафорите и поуките във филма са ясни. Представянето им е красиво и креативно. Струва си да го изгледате. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...