Пропускане към основното съдържание

Mune, Пазителят на луната


            Мюн е изцяло компютърна, в основната си част 3D анимация. Мюн е изцяло нощно, в основната си част притеснително и плашливо създание. А светът на Мюн е очарователно творение, което, ако не бе създадено за един единствен филм, може би щеше да се доближи в креативността и богатството си до онези вечни реалности, за които всеки мечтае.

            Легендите разказват, че първият Пазител на слънцето е уловил горящата сфера с копието си и я задържал вързана със здрави вериги, за да осветява и топли земята. Първият Пазител на луната я е създал сам, като я е донесъл от Тъмната земя, за да балансира светлината на слънцето и да дарява сънища и мечти. Някои от множеството Пазители са покварвали или незачитали задълженията си, други храбро са служили на повереното им. И така, докато се стигне до началото на историята за Мюн, която сигурно е прераснала в нова легенда. Земята е населена с две главни групи създания – на деня, лъчезарни и шумни слънчеви деца, и на нощта – тихи и замечтани звездни същества. Разбира се, има и малка група, която живее по средата, в здрача преди изгрева и след залеза. Всеки един герой, без значение от ролята му за историята на анимацията, е нарисуван с креативност и внимание, които подхождат на главен персонаж.
Дневни създания, чиито тела са формирани от вулканични камъни и кехлибар, нощни, в цветовете на мечтите и едно восъчно момиче – което през деня би се стопило, а през нощта – замръзнало, се събират заедно, за да присъстват на поредното предаване на слънцето и луната на новите им Пазители. Те трябва да бъдат одобрени, но това отдавна е формалност, разбира се. И, разбира се, нещо се обърква и замечтаният Мюн бива избран за Пазител на луната. И той самият не е единственият, който не счита този избор за особено подходящ – разочарованият ученик на бившия Пазител на луната, новоизбраният Пазител на слънцето, както и Некрос – единсвеният, който е доволен от развитието на нещата и се възползва от моментната бъркотия, за да открадне слънцето за себе си. Мюн, ограбеният Сохон и Глим, восъчното момиче, тръгват в търсене не просто на слънцето – с неговата липса луната започва да гасне, балансът на земята трепери, населяващите я губят силите си, както са загубили и светлините си. В това пътешествие те се сблъскват с неподозирани опасности и помощници, стигат до Подземните владения на Некрос, както и до Тъмната земя, и се завръщат като истински Пазители – уверени в себе си и способностите си.

Метафорите и поуките във филма са ясни. Представянето им е красиво и креативно. Струва си да го изгледате. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...