Пропускане към основното съдържание

AnInA


За да внесем малко разнообразие в анимационната си култура – представям ви Anina Yatay Salas палиндромното момиче. Филмът идва от Уругвай, Южна Америка. А както се оказва, южняците имат сериозен принос в историята на рисуваното кино. От Аржентина произхожда cut out анимацията – специфичен тип двуизмерен стопмоушън. И тази конкретно носи нейната визия, дори и да е компютърно създадена (всъщност не открих информация cut out ли е, или компютърна).

Но да се върнем на Анина. Нейното име, и трите, се чете по един и същи начин и в двете посоки, което се струва очарователно на родителите, но не и на съучениците и. Децата са жестоки, няма нужда да изпадаме в подробности. Анина обаче не понася обидите мълчаливо – и, когато случаен сблъсък я конфронтира с най-омразната и съученичка, двустранната злоба ескалира до физически сблъсък, и среща с директора. Директорката е запозната със съдбата и на двете момичета, за разлика от Анина и нас, които едновременно, в течение на филма се запознаваме със Слона, и не иска да ги наказва сериозно – иска да ги възпита. Затова двете провинили се получават „най-шантавото наказание в историята на шантавите наказания“. Всяка получава по един запечатан плик, с условието да го съхранява непокътнат до следващата среща, когато заедно ще ги отворят и ще узнаят какво има вътре. За да се засили драматизмът, пликовете са черни, затворени с кърваво червен восъчен печат.
Неизвестността привнася почти чист ужас в ежедневието на Анина – преследват я кошмари и въображаеми ужаси. Стига се до епиодични сблъсъци с родителите и. Заформят се пъклени планове. За щастие нищо от това не води до фатални последици. И тя, и родителите и чудесно се справят със ситуацията.

Тук, небрежно вмъкнати, са и някои моменти свързани с детското възпитание. „Добрата“ и „лошата“ учителка са две течения в образованието и възпитанието, които се срещат не само в класната стая. До някаква степен те се припокриват от свободомислещите родители на Анина и мнителните съседки. Но най-важният урок, който двете момичета научават през тази седмица, е да се поставяш на мястото на другия, да не говориш без да знаеш и да помагаш, когато можеш. И всичко това поднесено семпло, красиво и ненатрапчиво – все пак основният сюжет е скрит в един черен плик.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...