Пропускане към основното съдържание

AnInA


За да внесем малко разнообразие в анимационната си култура – представям ви Anina Yatay Salas палиндромното момиче. Филмът идва от Уругвай, Южна Америка. А както се оказва, южняците имат сериозен принос в историята на рисуваното кино. От Аржентина произхожда cut out анимацията – специфичен тип двуизмерен стопмоушън. И тази конкретно носи нейната визия, дори и да е компютърно създадена (всъщност не открих информация cut out ли е, или компютърна).

Но да се върнем на Анина. Нейното име, и трите, се чете по един и същи начин и в двете посоки, което се струва очарователно на родителите, но не и на съучениците и. Децата са жестоки, няма нужда да изпадаме в подробности. Анина обаче не понася обидите мълчаливо – и, когато случаен сблъсък я конфронтира с най-омразната и съученичка, двустранната злоба ескалира до физически сблъсък, и среща с директора. Директорката е запозната със съдбата и на двете момичета, за разлика от Анина и нас, които едновременно, в течение на филма се запознаваме със Слона, и не иска да ги наказва сериозно – иска да ги възпита. Затова двете провинили се получават „най-шантавото наказание в историята на шантавите наказания“. Всяка получава по един запечатан плик, с условието да го съхранява непокътнат до следващата среща, когато заедно ще ги отворят и ще узнаят какво има вътре. За да се засили драматизмът, пликовете са черни, затворени с кърваво червен восъчен печат.
Неизвестността привнася почти чист ужас в ежедневието на Анина – преследват я кошмари и въображаеми ужаси. Стига се до епиодични сблъсъци с родителите и. Заформят се пъклени планове. За щастие нищо от това не води до фатални последици. И тя, и родителите и чудесно се справят със ситуацията.

Тук, небрежно вмъкнати, са и някои моменти свързани с детското възпитание. „Добрата“ и „лошата“ учителка са две течения в образованието и възпитанието, които се срещат не само в класната стая. До някаква степен те се припокриват от свободомислещите родители на Анина и мнителните съседки. Но най-важният урок, който двете момичета научават през тази седмица, е да се поставяш на мястото на другия, да не говориш без да знаеш и да помагаш, когато можеш. И всичко това поднесено семпло, красиво и ненатрапчиво – все пак основният сюжет е скрит в един черен плик.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...