За да внесем
малко разнообразие в анимационната си култура – представям ви Anina Yatay
Salas – палиндромното
момиче. Филмът идва от Уругвай, Южна Америка. А както се оказва, южняците имат
сериозен принос в историята на рисуваното кино. От Аржентина произхожда cut out
анимацията – специфичен тип двуизмерен стопмоушън. И тази
конкретно носи нейната визия, дори и да е компютърно създадена (всъщност не
открих информация cut out ли е, или
компютърна).
Но да се
върнем на Анина. Нейното име, и трите, се чете по един и същи начин и в двете
посоки, което се струва очарователно на родителите, но не и на съучениците и.
Децата са жестоки, няма нужда да изпадаме в подробности. Анина обаче не понася
обидите мълчаливо – и, когато случаен сблъсък я конфронтира с най-омразната и
съученичка, двустранната злоба ескалира до физически сблъсък, и среща с
директора. Директорката е запозната със съдбата и на двете момичета, за разлика
от Анина и нас, които едновременно, в течение на филма се запознаваме със
Слона, и не иска да ги наказва сериозно – иска да ги възпита. Затова двете
провинили се получават „най-шантавото наказание в историята на шантавите
наказания“. Всяка получава по един запечатан плик, с условието да го съхранява
непокътнат до следващата среща, когато заедно ще ги отворят и ще узнаят какво
има вътре. За да се засили драматизмът, пликовете са черни, затворени с кърваво
червен восъчен печат.
Неизвестността
привнася почти чист ужас в ежедневието на Анина – преследват я кошмари и
въображаеми ужаси. Стига се до епиодични сблъсъци с родителите и. Заформят се
пъклени планове. За щастие нищо от това не води до фатални последици. И тя, и
родителите и чудесно се справят със ситуацията.
Тук,
небрежно вмъкнати, са и някои моменти свързани с детското възпитание. „Добрата“
и „лошата“ учителка са две течения в образованието и възпитанието, които се
срещат не само в класната стая. До някаква степен те се припокриват от
свободомислещите родители на Анина и мнителните съседки. Но най-важният урок,
който двете момичета научават през тази седмица, е да се поставяш на мястото на
другия, да не говориш без да знаеш и да помагаш, когато можеш. И всичко това поднесено семпло, красиво и ненатрапчиво – все
пак основният сюжет е скрит в един черен плик.
Коментари
Публикуване на коментар