Пропускане към основното съдържание

AnInA


За да внесем малко разнообразие в анимационната си култура – представям ви Anina Yatay Salas палиндромното момиче. Филмът идва от Уругвай, Южна Америка. А както се оказва, южняците имат сериозен принос в историята на рисуваното кино. От Аржентина произхожда cut out анимацията – специфичен тип двуизмерен стопмоушън. И тази конкретно носи нейната визия, дори и да е компютърно създадена (всъщност не открих информация cut out ли е, или компютърна).

Но да се върнем на Анина. Нейното име, и трите, се чете по един и същи начин и в двете посоки, което се струва очарователно на родителите, но не и на съучениците и. Децата са жестоки, няма нужда да изпадаме в подробности. Анина обаче не понася обидите мълчаливо – и, когато случаен сблъсък я конфронтира с най-омразната и съученичка, двустранната злоба ескалира до физически сблъсък, и среща с директора. Директорката е запозната със съдбата и на двете момичета, за разлика от Анина и нас, които едновременно, в течение на филма се запознаваме със Слона, и не иска да ги наказва сериозно – иска да ги възпита. Затова двете провинили се получават „най-шантавото наказание в историята на шантавите наказания“. Всяка получава по един запечатан плик, с условието да го съхранява непокътнат до следващата среща, когато заедно ще ги отворят и ще узнаят какво има вътре. За да се засили драматизмът, пликовете са черни, затворени с кърваво червен восъчен печат.
Неизвестността привнася почти чист ужас в ежедневието на Анина – преследват я кошмари и въображаеми ужаси. Стига се до епиодични сблъсъци с родителите и. Заформят се пъклени планове. За щастие нищо от това не води до фатални последици. И тя, и родителите и чудесно се справят със ситуацията.

Тук, небрежно вмъкнати, са и някои моменти свързани с детското възпитание. „Добрата“ и „лошата“ учителка са две течения в образованието и възпитанието, които се срещат не само в класната стая. До някаква степен те се припокриват от свободомислещите родители на Анина и мнителните съседки. Но най-важният урок, който двете момичета научават през тази седмица, е да се поставяш на мястото на другия, да не говориш без да знаеш и да помагаш, когато можеш. И всичко това поднесено семпло, красиво и ненатрапчиво – все пак основният сюжет е скрит в един черен плик.

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...