Пропускане към основното съдържание

Ethel & Ernest



Романът, описващ обикновения необикновен живот на Етел и Ърнест Бригс е издаден от сина им Реймънд още през 1999 г. И тогава получава доста сериозни признания. Анимацията, илюстрирана отново от сина им, започва пътя си по фестивали в Европа миналата година, а това лято и в САЩ – което я поставя сред борещите се за номинация за Оскар.
Стилът на рисунък е от все по-често срещания, и вече сред любимите ми, акварелен. Класически. Прости и ясни линии, богати пастелни тонове.
А сюжетът се развива бавно. Над 40 години брачен живот не се раказват спонтанно и набързо. Тя е порядъчна дама, държи да се разграничава от работническата класа и да не се псува вкъщи, както не псува и Чърчил. Трудно свиква с новото, но в същото време харесва модерното. Той разнася мляко по домовете, симпатизира на либералите и обича работнически песни. Интересува се от случващото се в световната политика и от новостите в технологиите, докато в същото време знае как да общува с всекиго. Двамата заедно преживяват както семейните си трудности – обзавеждане на дома, възпитание на детето, болести, старост, така и всичко, което се случва на света. Голямата Депресия. Втората световна, както пряко с бомбандировките над Лондон и изпращането на децата в провинцията, така и отстрани, по радиото. Самото радио, телефонът, телевизорът и атомната бомба.
Самите исторически факти са известни. Речите, бомбите, животът в градовете и в провинцията. Тук няма какво да се изкриви или измени. Дребните неща, битовите спорове, съчетани с различията във вижданията, оплискани с развитието на историята, те правят самата анимация. Лично за мен любим момент беше цепенето на дърва, при което се обсъдиха, сравниха и в крайна сметка уеднаквиха ирландци, араби, евреи и сърби с общото Why can't they all just be like us and live at peace? Забравих всички паралели с книги за бита по време на войната от Негово величество човекът до Крадецът на книги и в спомените ми се загнездиха Килимените хора. Знаете ли какво означава думата „моул“ на техния си език? Значи истински хора. Друг чудесен момент от живота през войната – когато през нощта те бомбандират, на сутринта не се радваш, че си жив, радваш се на красотата на розите; не тъжиш за половината си къща, тъжиш за плюшеното мече на детето си.
За битовите ситуации няма нужда да търся паралели. По същия начин баба ми е плакала, когато е трябвало да отреже косата на майка ми. По същия начин майка ми предлага гребен на брат ми. По същия начин съседките обсъждат заминаванията и пристиганията ми. Същите са вижданията за изкуството.
Сигурно и за атомните бомби.







Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...