Пропускане към основното съдържание

O Menino e O Mundo, Момчето и Светът

         O menino e o mundo се оказа поредният удар по арогантното ми самомнение. Не познавам световната анимация добре. Нищо не мога и нищо не знам, както се пееше в една песен. Южна Америка явно е едно непознато находище, което тепърва ми предстои да разбера.
       Момчето и светът е изключително необичайна анимация. Не съм сигурна дали ще се хареса на деца. Богатството на цветове определено ще привлече вниманието им, но доколко сюжетът ще го задържи, не зная. А може би подценявам малките. Съчетаването на класически рисунък, дигитални елементи и включването на живи кадри е наслада за очите. То е над час чисто естетическо щастие. В ревю някъде четох, че, за да се оцени филмът, не трябва да се обръща много-много внимание на това какво се случва, а просто да се оставиш на визията му. Повярвайте ми, ако обръщате внимание и на двете, ще спечелите много повече от анимацията.
       Малко момче в спокойно семейство и в свят, който има 2 луни. Когато обаче бащата заминава да работи далеч, нищо не е същото. От него остава само един звук, тайно затворен в кутия. И скрит. Момчето тръгва да намери баща си, като в големия си куфар носи само една семейна снимка и спомени, а те са тежки. Влакът не идва, но вятърът (на промяната?) го отнася до далечно място. Няма да разказвам подробно какво се случва нататък. Момчето среща света. Става свидетел на работата в плантациите и в сивия град, на сериозни, съвсем не детски теми, като експлоатацията на труда, класовото разделение, съсипването на природата, потъпкването на правата и зараждащия се бунт на масите. Всичко това представено чрез различни форми на анимационното изкуство и чрез множество красиви метафори.

       В тъмното се тъче дъга. Мъртвите звуци може и да се стекат в канала, но се възраждат дори на бунището. А всичко всъщност е едно.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...