Пропускане към основното съдържание

The Secret Of Kells и книгата от Келското абатство

       Анимацията се развива в ранносредновековна Ирландия. През IX век, докато викинкските атаки са най-големият кошмар на острова, абат Кейла влага всичките сили на манастира си, за да построи достатъчно голяма и здрава стена, която да спаси монасите, творчеството им, цивилизацията и всичко и всички, нуждаещи се от спасение. В тази среда расте малкият Брендън, племенник и протеже на абата, прекарал целия си живот зад стените на манастира. Също там обаче се намира и скрипториумът – вълшебното място, където монасите ръчно и майсторски изписват своите преводи и преписи. Което е много по-интересно за едно дете, сравнено със строежа на стена. Пристигането на най-уважавания калиграф и художник на своето време внася съвсем различен, много по-приятен смут в живота на манастира и на
младия послушник. В желанието си да помогне и да участва в създаването на най-красивата книга на света, книгата, която превръща мрака в светлина, Брендън извършва немислимото – той тайно напуска границите на манастира и навлиза в дивата, непозната гора. А там го очакват още по-немислими сблъсъци – с палавия дух Ашлинг, с позаспалия, но все още зъл Кром Круах, с живота на калинките. Така минава известно време, оплетено в задължения, тайни обучения и още по-тайни игри. После идват викингите.
       Анимацията тръгва по фестивали и кина в цял свят през 2009 г. Работата по нея започва през 1999 г. Създаден с много усилия от Tomm Moore, Nora Twomey, Paul Young, Fabrice Ziolkowski, Ross Stewart, голям екип от международни продуценти и огромен екип от международни художници, този филм е един от шедьоврите на европейското (и канадско) кино. Също така е пример за трудностите, с които се сблъсква едно прохождащо студио, и за компромисите и редакциите, при създаването на цялостен филм.
       Сам по себе си, сюжетът на историята е запленяващ. В няколко сухи изречения не може да се обхване спектъра на емоции, педизвикващ преследването на една гъска. И това го пиша напълно сериозно. Основните моменти в анимацията, без да отдаваме значение на малкия им брой, са представени по незабравимо впечатляващ начин. И въпреки това минутите помежду тях в никакъв случай не могат да бъдат представени като „пълнеж“. Всяка сцена, всяко движение е изпипано до съвършенство. Листата, дори листата по дърветата са предадени с нужния детайл и в нужния стил.

А всяко действие има своя малък смисъл и голямо значение в общата картна. Тук имам предвид вдъхновенията, които спохождат творческата страна на Брендън в гората, вълчия нрав на Ашлинг, който е ту плашещ, ту приятелски, ту полезен.
     За художествената страна на анимацията няма да пиша общо. За мен, рисунъкът тук притежава онази простота и чистота, които само истински добри художнци могат да постигнат. Не зная как да го опиша, оприлича или анализирам – той просто е там и съм щастлива от това.
       Виж, за историческата страна бих писала. Не случайно този филм запали у мен интереса към ирландската и келтската култура. Да започнем с времето и мястото на развитие на сюжета. IX век, Ирландия. Периодът на сблъсък между новия и старите богове почти е отминал, протича един вид уеднаквяване на функциите им. Може би това изречения звучи странно, но всички сме в една или друга степен запознати с припокриването и заемането, което е характерно при смяната на религиозни вярвания. Това е златната ера на съжителстване между христинството и ирландските, келтски или дори друидски традиции. В този период процъфтява и инсуларния стил в изкуството - най-ярък пример за това е извесната (wait for it) Книга на Келс. Но да се
върнем малко по-назад. Според легендите Келското абатство е създадено още в VI век от св. Колумба (онзи, който намира първото Око и учи художниците на калиграфия). Повторно е заселено през IX век от бегълци от Йона – остров, честа спирка на нашествениците викинги. Едно от най-известните имена сред тях е това на Кейла, който впоследствие става абат на Келския манастир. Помежду тези два периода мястото се е използвало за укрепление. Което вероятно обяснява централната кръгла кула и в анимацията, и в самото абатство, или както някои биха казали, а други просъскали – донжон.

       Всеки един от тези елементи е съчетан с останалите по един по детски вълшебен начин – времевият период, пейзажите, героите, по дяволите, дори котката е исторически засвидетелствана! Ирландската митология е вплетена в анимацията също толкова ненатрапчиво, но достатъчно реално, за да оказва силното си въздействие. Горският дух Ашлинг се появява в центъра на един от камените кръгове, често срещани в Ирландия и според местните – водещи към други светове. Кром Круах, срещан в описанията пред- християнски демон на зимата, живее полузабравен в пещера, отново свързвана в култовите вярвания на друидите и множество други със зимните жестоки духове от подземните селения и техния път към и от земята на живите хора. Инсуларният стил е навсякъде – от растителните мотиви, през геометризираните елементи, до самата форма на Кром – популярната келтска змия, загубила типичните си извивки, за да се предаде остротата и грубостта на страха, но в същото време – и неговата проста, лесна за разгадаване и покоряване същност. Тази склонност към огрубяване и опростяване на „лошите“ се наблюдава до края. Както вече споменах, гениалността на рисунъка на анимацията е именно в неговата простота, но бързо прави впечатление разликата в линиите. Да вземем за пример монасите и викингите. И двете са обикновено представени на групи, и двете са представени от чужди, непознати хора – сред монасите има гости от далечни страни, мореплавателите са като цяло новодошли. По този начин е избегната възможната интерпретация за страха от неизвестното – всеки един от монасите е със свои характерни, меки черти. Уеднаквяването се случва при появяването на нашествениците – страхът от тях заличава лицата им, те са само плашещи ръбати фигури. Точно както и глутницата вълци, еднакви до края на всяка заострена опашка, рязко се отличават от бялата вълчица, излъчващата мекота дори в този си вид Ашлинг. Сходно е противопоставянето между сивите, геометрични стени на манастира и дивата, примамлива гора отвъд.
       Но да се върнем на инсуларния стил. Тайната на Келс е в неговата книга. Книгата на Келс, Книгата на Йона, Книгата на Колумба. Тази книга също е обвита със загадъчност – не е известна годината на създаването и, не е сигурно и мястото на изработването и. Стилистиката обаче я поставя в IX век, по време на викингските нашествия, а най-популярните теории локализират началото и в абатствата на о. Йона или Келс. Начинът, по който са представени четирите евангелиета от Новия завет, е произведение на изкуството също толкова, колкото и паметник на историята. Инсуларният стил е величествено съчетаване на крайно различаващи се една от друга култури, а Книгата на Келс е бляскавият му връх. Напълно търсена е приликата в стила на калиграфските изображения и героите, особено на Брендън. Голяма част от елементите, присъстващи в декорирането на страниците и, намират своето място и в минутите на анимацията на Cartoon Saloon – в живота и детските приключения на героя и. Което може би служи като намек, че всекидневните малки чудеса са достойни да вдъхновят всяка вяра или религия. И те са чудесата, с които се среща всеки вярващ – без значение от вярата му. Във филма изключително коректно е избегнато споменаването на конкрети божества (дори и в християнския манастир монасите изпълняват делата си без нуждата да говорят за това). Леко анагностичното представяне на срещата на две култури в едно детско съзнание е ясен пример за асимилация и между две религии.

       Интернационалният екип, работил по създаването на анимацията, наистина е създал произведение на изкуството. Флмът е глобално гледаем, без да е насочен към конкретна аудитория. Популярните детски поуки „работи за мечтите си“ и „бори се със страховете си“ са неусетно съчетани с далеч по-рядко срещаните „малките неща са дар“, „запази духовното, а не материалното“. Впечатляващо е и противопоставянето на саможертвата за чужда мечта и на пълното отхвърляне на чуждите планове. The secret of Kells е филм, който може да докосне всеки, независимо от възрастта му. Гледайте го заедно с децата си, гледайте го и без тях, и не забравяйте, че малките чудеса все още ги има.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...