Пропускане към основното съдържание

Kerity – къщата на приказките

       Приказките и приказните герои също се нуждаят от дом. Това ни казва още в началото на своя филм Dominique Monféry, същият, който режисира Destino (!).
        Натанаел и неговото семейство посещават старата къща, наскоро наследена след загубата на любима леля. Най-засегнат от липсата и е малкият Натанаел. Тя е посяла у него любовта към приказките, разказвайки му за всички любими приказни герои. Той знае всичко за тях, но все още не може да чете самостотелно ( някои видове дислекция изглеждат по сходен начин като представения случай в анимацията, различавайте симптомите рано). Само можем да си представим разочарованието, срамът и обидата му, когато разбира, че леля му лично му е завещала огромната си библотека. Подигравките на по-голямата му сестра определено също не помагат. Затова не е чудно, че Натаниел с радост предлага да продадат старите раздърпани томове, за да могат да си позволят ремонт на къщата.
        Отношението му обаче рязко се променя, когато разбира, че тези книги не са обикновени – това са оригиналните истории, в чиито страници съвсем буквално живеят всички герои от разказите на леля Елеонор – Пинокио, Котаракът в чизми, Алиса. И те разчитат единствено на него да ги закриля – и самите книги, и същността на историите им – защото ако до пладне Натаниел не прочете вълшебното заклинание, приказните герои ще изчезнат от света и от въображението на децата. Докато Натаниел се бори с ужаса от това разкритие, книгите са събрани в кашони и отнесени в антикварен магазин – заедно с него, смален от Злата магьосница. И така започва дългият труден път към библиотеката, в чийто край е още по-трудното изпитание – четенето.
    Анимационният филм е издържан в добрите традиции на европейското и най-вече френското кино. Опростените линии на героите изпъкват на акварелните пейзажи. А представянето на толкова много персонажи от различни култури и времена в сходен стил и все пак ясно разпознаващи се, е било вероятно сериозно предизвикателство пред художниците им. Величествените корици на книгите и мистериозната стая вдъхват трепетът от влизане в тиха библиотека. Кръглите очички, напомнящи за Тинтин, ни връщат, поне мен, в детството, в един красив и спокоен рустикален свят, онзи, където баба чете приказки, къщата ухае на дървесина, а гледката през прозореца е зелена.
        Интересни са небрежно засегнатите теми в анимацията – за детската жестокост, за ролята на въображението при изграждането на характера, за приятелството чрез доверие, за малките лъжи, вдъхващи смелост и за смелостта, която ти помага да се пребориш със себе си, освен с всички други препятствия. Основното внушение – важността на оцеляването на приказния свят в нашия, е подркепено от някои малки вмятания и асоциации – „Съкровищата са скрити във вътрешността.“, фантастичната лъжа на Пинокио, която вдъхва кураж и надежда на Натаниел.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...