Пропускане към основното съдържание

Kerity – къщата на приказките

       Приказките и приказните герои също се нуждаят от дом. Това ни казва още в началото на своя филм Dominique Monféry, същият, който режисира Destino (!).
        Натанаел и неговото семейство посещават старата къща, наскоро наследена след загубата на любима леля. Най-засегнат от липсата и е малкият Натанаел. Тя е посяла у него любовта към приказките, разказвайки му за всички любими приказни герои. Той знае всичко за тях, но все още не може да чете самостотелно ( някои видове дислекция изглеждат по сходен начин като представения случай в анимацията, различавайте симптомите рано). Само можем да си представим разочарованието, срамът и обидата му, когато разбира, че леля му лично му е завещала огромната си библотека. Подигравките на по-голямата му сестра определено също не помагат. Затова не е чудно, че Натаниел с радост предлага да продадат старите раздърпани томове, за да могат да си позволят ремонт на къщата.
        Отношението му обаче рязко се променя, когато разбира, че тези книги не са обикновени – това са оригиналните истории, в чиито страници съвсем буквално живеят всички герои от разказите на леля Елеонор – Пинокио, Котаракът в чизми, Алиса. И те разчитат единствено на него да ги закриля – и самите книги, и същността на историите им – защото ако до пладне Натаниел не прочете вълшебното заклинание, приказните герои ще изчезнат от света и от въображението на децата. Докато Натаниел се бори с ужаса от това разкритие, книгите са събрани в кашони и отнесени в антикварен магазин – заедно с него, смален от Злата магьосница. И така започва дългият труден път към библиотеката, в чийто край е още по-трудното изпитание – четенето.
    Анимационният филм е издържан в добрите традиции на европейското и най-вече френското кино. Опростените линии на героите изпъкват на акварелните пейзажи. А представянето на толкова много персонажи от различни култури и времена в сходен стил и все пак ясно разпознаващи се, е било вероятно сериозно предизвикателство пред художниците им. Величествените корици на книгите и мистериозната стая вдъхват трепетът от влизане в тиха библиотека. Кръглите очички, напомнящи за Тинтин, ни връщат, поне мен, в детството, в един красив и спокоен рустикален свят, онзи, където баба чете приказки, къщата ухае на дървесина, а гледката през прозореца е зелена.
        Интересни са небрежно засегнатите теми в анимацията – за детската жестокост, за ролята на въображението при изграждането на характера, за приятелството чрез доверие, за малките лъжи, вдъхващи смелост и за смелостта, която ти помага да се пребориш със себе си, освен с всички други препятствия. Основното внушение – важността на оцеляването на приказния свят в нашия, е подркепено от някои малки вмятания и асоциации – „Съкровищата са скрити във вътрешността.“, фантастичната лъжа на Пинокио, която вдъхва кураж и надежда на Натаниел.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...