Пропускане към основното съдържание

Kerity – къщата на приказките

       Приказките и приказните герои също се нуждаят от дом. Това ни казва още в началото на своя филм Dominique Monféry, същият, който режисира Destino (!).
        Натанаел и неговото семейство посещават старата къща, наскоро наследена след загубата на любима леля. Най-засегнат от липсата и е малкият Натанаел. Тя е посяла у него любовта към приказките, разказвайки му за всички любими приказни герои. Той знае всичко за тях, но все още не може да чете самостотелно ( някои видове дислекция изглеждат по сходен начин като представения случай в анимацията, различавайте симптомите рано). Само можем да си представим разочарованието, срамът и обидата му, когато разбира, че леля му лично му е завещала огромната си библотека. Подигравките на по-голямата му сестра определено също не помагат. Затова не е чудно, че Натаниел с радост предлага да продадат старите раздърпани томове, за да могат да си позволят ремонт на къщата.
        Отношението му обаче рязко се променя, когато разбира, че тези книги не са обикновени – това са оригиналните истории, в чиито страници съвсем буквално живеят всички герои от разказите на леля Елеонор – Пинокио, Котаракът в чизми, Алиса. И те разчитат единствено на него да ги закриля – и самите книги, и същността на историите им – защото ако до пладне Натаниел не прочете вълшебното заклинание, приказните герои ще изчезнат от света и от въображението на децата. Докато Натаниел се бори с ужаса от това разкритие, книгите са събрани в кашони и отнесени в антикварен магазин – заедно с него, смален от Злата магьосница. И така започва дългият труден път към библиотеката, в чийто край е още по-трудното изпитание – четенето.
    Анимационният филм е издържан в добрите традиции на европейското и най-вече френското кино. Опростените линии на героите изпъкват на акварелните пейзажи. А представянето на толкова много персонажи от различни култури и времена в сходен стил и все пак ясно разпознаващи се, е било вероятно сериозно предизвикателство пред художниците им. Величествените корици на книгите и мистериозната стая вдъхват трепетът от влизане в тиха библиотека. Кръглите очички, напомнящи за Тинтин, ни връщат, поне мен, в детството, в един красив и спокоен рустикален свят, онзи, където баба чете приказки, къщата ухае на дървесина, а гледката през прозореца е зелена.
        Интересни са небрежно засегнатите теми в анимацията – за детската жестокост, за ролята на въображението при изграждането на характера, за приятелството чрез доверие, за малките лъжи, вдъхващи смелост и за смелостта, която ти помага да се пребориш със себе си, освен с всички други препятствия. Основното внушение – важността на оцеляването на приказния свят в нашия, е подркепено от някои малки вмятания и асоциации – „Съкровищата са скрити във вътрешността.“, фантастичната лъжа на Пинокио, която вдъхва кураж и надежда на Натаниел.

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...