Пропускане към основното съдържание

Chico & Rita


            Всеки един поглед към миналото има своята романтика. Дори когато това минало е толкова близко и познато, че някои аспекти от него сякаш сме изживели и сами. Други обаче са останали незабелязани, незапомнени или маловажни. Докато не ни ги припомнят. 

            Режисьорите на анимацията, Tono Errando, Javier Mariscal и Fernando Trueba, са наясно с това чувство на носталгия, и успешно го вплитат във филма си, като прескачат от (почти) съвременната социалистическа Куба, в годините преди революцията. В бляскавите нощни клубове и хотели за белите и туристите янки, и сред танцуващите по пренаселените си улички местни.
Колко далечна изглежда Втората световна и студената война, когато в Латинска Америка е разцъфтявало болерото, когато кубинската румба е навлизала в балните зали, а джазът е покорявал света!
Историята проследява живота, любовта и музиката на един изключителен композитор-пианист и една зашеметяваща певица. Съпроводени от популярната латинска страст и романтично болеро, те се лутат из света, успехите и провалите си, за да се откриват и преоткриват непрестанно. А успоредно с тяхната съдба, се срещаме с Чано Позо, Нат Кинг Кол, Бен Уебстър, Чарли Паркър и други велики музиканти от средата на XX век. Успоредно с чистата любов, някак изпъквайки в нейната сянка, са поставени и въпросите за политиката, сегрегацията, расизма, успеха, алкохола и наркотиците.
Изключително индивидуална и разпознаваема е и работата на аниматорите тук. Филмът е постигнал собствен, прекрасен стил едновременно в рисунъка и в раздвижването на формите. Линиите са семпли и нежни, главно заоблени и извити, липсва обичайната ъгловатост и ръбатост, характерни за динамичните сцени и усещания. Тук всичко е плавно, в големи цветни петна. Детайлите са неглижирани, за сметка на красивия фон. Движенията на  персонажите също са особени. Някак си не са съвсем правилни анатомически, но нямат нищо общо с онези неуспешни „вдървени“ анимации. Тези са по-скоро водни, течни. Всяко движение в танца е като спокойна вълна към брега. 
И все пак това, което събира и успешно превръща в завършено цяло всички тези индивидуални особености и решения, е може би не романтиката, а музиката. Или може би са едно и също. Но усещането за тъжен празник е с нас и по улиците на Куба, и в блясъка на Ню Йорк, и сред декорите на Холивуд, и в клубовете на Париж.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...