Всеки един поглед към миналото има своята романтика. Дори
когато това минало е толкова близко и познато, че някои аспекти от него сякаш сме
изживели и сами. Други обаче са останали незабелязани, незапомнени или
маловажни. Докато не ни ги припомнят.
Режисьорите
на анимацията, Tono Errando, Javier Mariscal и Fernando Trueba, са наясно с това чувство на носталгия, и успешно го
вплитат във филма си, като прескачат от (почти) съвременната социалистическа
Куба, в годините преди революцията. В бляскавите нощни клубове и хотели за
белите и туристите янки, и сред танцуващите по пренаселените си улички местни.
Колко
далечна изглежда Втората световна и студената война, когато в Латинска Америка
е разцъфтявало болерото, когато кубинската румба е навлизала в балните зали, а
джазът е покорявал света!
Историята
проследява живота, любовта и музиката на един изключителен композитор-пианист и
една зашеметяваща певица. Съпроводени от популярната латинска страст и
романтично болеро, те се лутат из света, успехите и провалите си, за да се
откриват и преоткриват непрестанно. А успоредно с тяхната съдба, се срещаме с
Чано Позо, Нат Кинг Кол, Бен Уебстър, Чарли Паркър и други велики музиканти от
средата на XX век. Успоредно
с чистата любов, някак изпъквайки в нейната сянка, са поставени и въпросите за
политиката, сегрегацията, расизма, успеха, алкохола и наркотиците.
Изключително
индивидуална и разпознаваема е и работата на аниматорите тук. Филмът е
постигнал собствен, прекрасен стил едновременно в рисунъка и в раздвижването на
формите. Линиите са семпли и нежни, главно заоблени и извити, липсва обичайната
ъгловатост и ръбатост, характерни за динамичните сцени и усещания. Тук всичко е
плавно, в големи цветни петна. Детайлите са неглижирани, за сметка на красивия
фон. Движенията на персонажите също са
особени. Някак си не са съвсем правилни анатомически, но нямат нищо общо с
онези неуспешни „вдървени“ анимации. Тези са по-скоро водни, течни. Всяко движение
в танца е като спокойна вълна към брега.
И все пак
това, което събира и успешно превръща в завършено цяло всички тези индивидуални
особености и решения, е може би не романтиката, а музиката. Или може би са едно
и също. Но усещането за тъжен празник е с нас и по улиците на Куба, и в блясъка
на Ню Йорк, и сред декорите на Холивуд, и в клубовете на Париж.
Коментари
Публикуване на коментар