Пропускане към основното съдържание

Chico & Rita


            Всеки един поглед към миналото има своята романтика. Дори когато това минало е толкова близко и познато, че някои аспекти от него сякаш сме изживели и сами. Други обаче са останали незабелязани, незапомнени или маловажни. Докато не ни ги припомнят. 

            Режисьорите на анимацията, Tono Errando, Javier Mariscal и Fernando Trueba, са наясно с това чувство на носталгия, и успешно го вплитат във филма си, като прескачат от (почти) съвременната социалистическа Куба, в годините преди революцията. В бляскавите нощни клубове и хотели за белите и туристите янки, и сред танцуващите по пренаселените си улички местни.
Колко далечна изглежда Втората световна и студената война, когато в Латинска Америка е разцъфтявало болерото, когато кубинската румба е навлизала в балните зали, а джазът е покорявал света!
Историята проследява живота, любовта и музиката на един изключителен композитор-пианист и една зашеметяваща певица. Съпроводени от популярната латинска страст и романтично болеро, те се лутат из света, успехите и провалите си, за да се откриват и преоткриват непрестанно. А успоредно с тяхната съдба, се срещаме с Чано Позо, Нат Кинг Кол, Бен Уебстър, Чарли Паркър и други велики музиканти от средата на XX век. Успоредно с чистата любов, някак изпъквайки в нейната сянка, са поставени и въпросите за политиката, сегрегацията, расизма, успеха, алкохола и наркотиците.
Изключително индивидуална и разпознаваема е и работата на аниматорите тук. Филмът е постигнал собствен, прекрасен стил едновременно в рисунъка и в раздвижването на формите. Линиите са семпли и нежни, главно заоблени и извити, липсва обичайната ъгловатост и ръбатост, характерни за динамичните сцени и усещания. Тук всичко е плавно, в големи цветни петна. Детайлите са неглижирани, за сметка на красивия фон. Движенията на  персонажите също са особени. Някак си не са съвсем правилни анатомически, но нямат нищо общо с онези неуспешни „вдървени“ анимации. Тези са по-скоро водни, течни. Всяко движение в танца е като спокойна вълна към брега. 
И все пак това, което събира и успешно превръща в завършено цяло всички тези индивидуални особености и решения, е може би не романтиката, а музиката. Или може би са едно и също. Но усещането за тъжен празник е с нас и по улиците на Куба, и в блясъка на Ню Йорк, и сред декорите на Холивуд, и в клубовете на Париж.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...