Пропускане към основното съдържание

5 Български Късометражни Филма


Снощи отидох на кино. Неконформистката алтернатива беше събрала в малък кино салон цели 5 от всичките български късометражни анимации, които изпуснах да гледам по фестивали. Като цяло беше едно много арт и алтернативно преживяване. Ще се опитам да представя петте филма наведнъж, без да се разпростирам и възможно най-(не)обективно.

ГРОЗНА ПРИКАЗКА
Анимацията е вдъхновена от куклена пиеса на Георги Мерджанов, а режисьор (и участник във всичко останало) е Радостина Нейкова. Има 1 награда – от Пловдив. Интересна е техниката на анимация – изпълнена е с ръчна бродерия. За разлика от останалите прожектирани, само тук се използваше пряка реч.
Това беше единственият от петте филма, за който бях прочела малко. И честно казано бях с доста лоши очаквания. Както и името подсказва (не, то май не се отнася само до сюжета), иконографията е изключително грозна. Вероятно това е напълно търсен и намерен ефект, все пак и грозотата е необективно персонално усещане. Друго обяснение би могло да бъде, че когато трябва да избродираш над 7000 скарани двойки, надали е лесно да се спазват обикновените анатомични и естетически норми.
Началото на анимацията обаче доста ме обнадежди – стилизирани грозни човечета седяха на стилизирана грозна поляна и спореха кой е по-грозен. Зарадвах се, че истоията може би пък няма да е чак толкова арт и високопарна, колкото очаквах. Е, беше. Колкото и да ми е неприятно да го кажа, първата от късометражните анимации никак не ми хареса. Сюжетът беше постен и клиширан, а финалът почти ме разплака, но не от умиление, а от ужас – „Повече никога няма да се караме, обещаваме, ще се обичаме и ще си живеем грозния живот.“ Колкото и добронамерени да са били всички символи за родители, деца и душевни травми, в лицето на „духа на миналите караници“, те бяха изтъркани и неуместни.
Идеята за изпълнение на анимацията обаче трябва да получи своето признание. Сигурна съм, че това е били дълъг и труден процес, и ако бяха вложени повече усилия и време, можеше да се създаде нещо красиво и интересно.

БАБА
Късометражното филмче на Роза Колчагова и Димитър Димитров е наистина съвсем късо. То е двуизмерно, компютърно създадено и леко дървено раздвижено. Признанието си за направа и музика получава на изток – в Русия и Грузия.
Тази анимация е малко като реклама на Кока-кола. Първична, създадена да разчувства. И въпреки че успява, ми хареса.
Приятни са символите, тънко вмъкнати в историята. Всъщност почти зародиха спор – защо се смалява бабата? Дали е защото е или се чувства непълноценна без близките си? Дали защото заема все по-малко място в живота им? Или просто ни напомня онова детско чудене, как пък баба магически става все по-малка докато ние растем – да не би да ни дава от нея си?
Ето как самите автори описват филма си: Къща, баба, някъде далеч в провинцията. Филм за малките неща, филм за хората, които обичаме. История толкова близка и истинска, която ни кара да се замислим какво губим, забързани в ежедневието. Какво жертваме в търсене на по-добър живот. В мен лично не се зародиха точно тези въпроси, но определено си спомних много малки неща – малката ми баба, баницата и, пуловерите и, ябълките и.
Приятен, носталгичен филм.

КАК СЕ СКАРАХА ОРИСНИЦИТЕ
Прекрасната анимация на Анна Харалампиева и Виргиния Иванова, със сценарий от Цветомира Николова е обиколила фестивалите по цял свят. Опитният екип си заслужава хвалбите, особено под съпровода на Оратница.
Филмът е нарисуван изключително детайлно, динамично и запленяващо. Самият рисунък е силно характерен, като всеки лично трябва да определи мнението си за него. На мен в частност страшно много ми харесаха детайлите – фигурите с техните дрехи и движения, бекграунда и метаморфозите. В същата частност пък твърде груби и жестоки ми се сториха лицата на персонажите. Все пак точно това е хубавото на нетипичната и отличаваща се иконография – че предизвиква зрителите сами да определят мнението си. Макар тази да ми се струва странно позната, сред богатата кинематография на авторите в това няма нищо чудно.
Може би най-приятното от анимацията обаче е фолклорното, етно усещане. Базирана на стари приказки и суеверия, съчетаващи християнството и античните религии, тя е чудесен извор на символи и метафори. И все пак доближаваща се до съвременните разбирания и представи. Използването точно на комина като вход за магичните създания, нереалистичните цветове на носиите и несъвместимите елементи от покъщината не развалят впечатлението от препратките към античните мойри, славянските самодиви и съвременната глобализация. Любим символ? Мъртвите носят вестта за нов живот. Новината пътува в небето, където в славянските вярвания летят душите на покойниците. И по птичи полет и горски шепот тя стига до Орисниците.

ПЪТУВАЩА СТРАНА
Другият ми фаворит е на Весела Данчева и Иван Богданов, нарисуван от Росица Ралева. Анимацията е копродукция между България и Хърватска, като основно в тези две държави е спечелила 13 награди.
С примитивния си рисунък, сурови цветове и текстури, и О!сюжета, филмът шокира и вълнува, като често моментите на смях в залата рязко преминаваха във възклицания на потрес. Без да навлизам в подробности, анимацията се върти основно около темата за Златния телец и повторяемостта на историята. Като техни съставни части са представени алчността, насилието, страха, търсенето.
P.S. Хубаво е да имаш чук.

ГЛОРИЯ ВИКТОРИЯ
Късичкото филмче е на Теодор Ушев, продуциран в Канада. Събрало е награди в цял свят, като е било номинирано и за холивудското Annie.
За мен тази анимация, отнела на създателя си 2 години, беше просто съвкупност от „рандомизми“, както каза Гошо. Преминаващи едни в други геометрични фигури, военни и труженически сцени, препращат асоциации към соц-а и Втората световна. Таях надежди, когато видях иконографията в стил Анри Кулев, но пълната липса на каквато и да е сюжетоподобна нишка, която да свърже отделните кадри не можа да задържи концентрацията, като ми вниманието или интереса ми.
Не зачерквам работата на създателя на филма. Истинските критици са видели нещо в него. Но според моето необективно мнение, анимацията си е само за критици. Не е за нормални хора. Ако някой реши да се запознае от първа ръка, прочетете как е представена тя. За да знаете за какво да гледате. Рециклирайки елементи от сюрреализма и кубизма, филмът се фокусира върху връзката между изкуството и войната. Възхваляващата нашествията музикална тема от Ленинградската симфония на Шостакович (№7) усилва въздействието от образите на войната и масовите убийства, като ни превежда от Дрезден до Герника, от Испанската гражданска война до Междузвездни войни. Това едновременно е симфония, обслужваща военната машина, но и изкуство, което оплаква мъртвите и моли за мир.


Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...