Пропускане към основното съдържание

5 Български Късометражни Филма


Снощи отидох на кино. Неконформистката алтернатива беше събрала в малък кино салон цели 5 от всичките български късометражни анимации, които изпуснах да гледам по фестивали. Като цяло беше едно много арт и алтернативно преживяване. Ще се опитам да представя петте филма наведнъж, без да се разпростирам и възможно най-(не)обективно.

ГРОЗНА ПРИКАЗКА
Анимацията е вдъхновена от куклена пиеса на Георги Мерджанов, а режисьор (и участник във всичко останало) е Радостина Нейкова. Има 1 награда – от Пловдив. Интересна е техниката на анимация – изпълнена е с ръчна бродерия. За разлика от останалите прожектирани, само тук се използваше пряка реч.
Това беше единственият от петте филма, за който бях прочела малко. И честно казано бях с доста лоши очаквания. Както и името подсказва (не, то май не се отнася само до сюжета), иконографията е изключително грозна. Вероятно това е напълно търсен и намерен ефект, все пак и грозотата е необективно персонално усещане. Друго обяснение би могло да бъде, че когато трябва да избродираш над 7000 скарани двойки, надали е лесно да се спазват обикновените анатомични и естетически норми.
Началото на анимацията обаче доста ме обнадежди – стилизирани грозни човечета седяха на стилизирана грозна поляна и спореха кой е по-грозен. Зарадвах се, че истоията може би пък няма да е чак толкова арт и високопарна, колкото очаквах. Е, беше. Колкото и да ми е неприятно да го кажа, първата от късометражните анимации никак не ми хареса. Сюжетът беше постен и клиширан, а финалът почти ме разплака, но не от умиление, а от ужас – „Повече никога няма да се караме, обещаваме, ще се обичаме и ще си живеем грозния живот.“ Колкото и добронамерени да са били всички символи за родители, деца и душевни травми, в лицето на „духа на миналите караници“, те бяха изтъркани и неуместни.
Идеята за изпълнение на анимацията обаче трябва да получи своето признание. Сигурна съм, че това е били дълъг и труден процес, и ако бяха вложени повече усилия и време, можеше да се създаде нещо красиво и интересно.

БАБА
Късометражното филмче на Роза Колчагова и Димитър Димитров е наистина съвсем късо. То е двуизмерно, компютърно създадено и леко дървено раздвижено. Признанието си за направа и музика получава на изток – в Русия и Грузия.
Тази анимация е малко като реклама на Кока-кола. Първична, създадена да разчувства. И въпреки че успява, ми хареса.
Приятни са символите, тънко вмъкнати в историята. Всъщност почти зародиха спор – защо се смалява бабата? Дали е защото е или се чувства непълноценна без близките си? Дали защото заема все по-малко място в живота им? Или просто ни напомня онова детско чудене, как пък баба магически става все по-малка докато ние растем – да не би да ни дава от нея си?
Ето как самите автори описват филма си: Къща, баба, някъде далеч в провинцията. Филм за малките неща, филм за хората, които обичаме. История толкова близка и истинска, която ни кара да се замислим какво губим, забързани в ежедневието. Какво жертваме в търсене на по-добър живот. В мен лично не се зародиха точно тези въпроси, но определено си спомних много малки неща – малката ми баба, баницата и, пуловерите и, ябълките и.
Приятен, носталгичен филм.

КАК СЕ СКАРАХА ОРИСНИЦИТЕ
Прекрасната анимация на Анна Харалампиева и Виргиния Иванова, със сценарий от Цветомира Николова е обиколила фестивалите по цял свят. Опитният екип си заслужава хвалбите, особено под съпровода на Оратница.
Филмът е нарисуван изключително детайлно, динамично и запленяващо. Самият рисунък е силно характерен, като всеки лично трябва да определи мнението си за него. На мен в частност страшно много ми харесаха детайлите – фигурите с техните дрехи и движения, бекграунда и метаморфозите. В същата частност пък твърде груби и жестоки ми се сториха лицата на персонажите. Все пак точно това е хубавото на нетипичната и отличаваща се иконография – че предизвиква зрителите сами да определят мнението си. Макар тази да ми се струва странно позната, сред богатата кинематография на авторите в това няма нищо чудно.
Може би най-приятното от анимацията обаче е фолклорното, етно усещане. Базирана на стари приказки и суеверия, съчетаващи християнството и античните религии, тя е чудесен извор на символи и метафори. И все пак доближаваща се до съвременните разбирания и представи. Използването точно на комина като вход за магичните създания, нереалистичните цветове на носиите и несъвместимите елементи от покъщината не развалят впечатлението от препратките към античните мойри, славянските самодиви и съвременната глобализация. Любим символ? Мъртвите носят вестта за нов живот. Новината пътува в небето, където в славянските вярвания летят душите на покойниците. И по птичи полет и горски шепот тя стига до Орисниците.

ПЪТУВАЩА СТРАНА
Другият ми фаворит е на Весела Данчева и Иван Богданов, нарисуван от Росица Ралева. Анимацията е копродукция между България и Хърватска, като основно в тези две държави е спечелила 13 награди.
С примитивния си рисунък, сурови цветове и текстури, и О!сюжета, филмът шокира и вълнува, като често моментите на смях в залата рязко преминаваха във възклицания на потрес. Без да навлизам в подробности, анимацията се върти основно около темата за Златния телец и повторяемостта на историята. Като техни съставни части са представени алчността, насилието, страха, търсенето.
P.S. Хубаво е да имаш чук.

ГЛОРИЯ ВИКТОРИЯ
Късичкото филмче е на Теодор Ушев, продуциран в Канада. Събрало е награди в цял свят, като е било номинирано и за холивудското Annie.
За мен тази анимация, отнела на създателя си 2 години, беше просто съвкупност от „рандомизми“, както каза Гошо. Преминаващи едни в други геометрични фигури, военни и труженически сцени, препращат асоциации към соц-а и Втората световна. Таях надежди, когато видях иконографията в стил Анри Кулев, но пълната липса на каквато и да е сюжетоподобна нишка, която да свърже отделните кадри не можа да задържи концентрацията, като ми вниманието или интереса ми.
Не зачерквам работата на създателя на филма. Истинските критици са видели нещо в него. Но според моето необективно мнение, анимацията си е само за критици. Не е за нормални хора. Ако някой реши да се запознае от първа ръка, прочетете как е представена тя. За да знаете за какво да гледате. Рециклирайки елементи от сюрреализма и кубизма, филмът се фокусира върху връзката между изкуството и войната. Възхваляващата нашествията музикална тема от Ленинградската симфония на Шостакович (№7) усилва въздействието от образите на войната и масовите убийства, като ни превежда от Дрезден до Герника, от Испанската гражданска война до Междузвездни войни. Това едновременно е симфония, обслужваща военната машина, но и изкуство, което оплаква мъртвите и моли за мир.


Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...