Пропускане към основното съдържание

Дългият път на север


The long way North, На края на света, Tout en haut du monde. Както и да го наречем, филмът е една прекрасна изненада. Френско-датският проект с режисьор Rèmi Chayè приема предизвикателството да представи царска Русия от края на XIX век. Не съветска Русия, не феодална Русия, не военна Русия и дори не дворцовия живот в Русия. Анимацията започва с разказ за научните и изследователски стремежи на Русия.
Олукин е капитан далечно плаване, богат изследовател, посветил живота си на откриването на Северния полюс (магнитния). Смел, дързък и откровен, той разгневява мнозина висшестоящи, но печели доверието на царя и с непотопимия ледоразбивач Давàй отплава на север. Никога не се връща.
Три месеца царския флот и независими кораби неуспешно търсят ценния ледоразбивач. Давàй е обявен за потънал, а Олукин – за мъртъв. Заинтересованият елит в Русия е раздвоен – едни приемат капитана за герой, жертвал живота си за мечтите и родината си, други го считат за скъпо-струвал глупак и грубиян. Разделението се промъква дори в семейството му. Само внучка му мечтае да продължи изследователския му поход и очаква откриването на непотопимия му кораб. Разполагайки с неговите карти, записки и документи, тя е готова и сама да се впусне в ново търсене, в друга посока. Вместо това обаче трябва да бъде млада дама в руския аристократичен свят.
Легендарните пищност, пъстрота и орнаментираност на Санкт Петербург са представени почти монохромно. Над най-красивия град в Русия са се спрели тежки облаци и не допускат слънчевата светлина. Хората, и аристократи, и простолюдие, са забързани и нервни, дори на бал повечето не се забавляват. А балът по представянето на Саша Чернецова в обществото въобще не прилича на първия бал на Наташа Ростова. Кавалерът, макар и княз и научен съветник, се оказва истинско патриархално говедо и като цяло понася всички негативи на антагониста. Само че в тази анимация антагонист няма. Освен княза, всички герои са представени в добрата и лошата си светлина, в зависимост от момента, нуждите на сюжета и празния им корем. Героите в този филм се борят не срещу лош магьосник или владетел, а срещу условията в Северния Ледовит океан и собствените си предразсъдъци.
Ако се върнем на историята, тя не е сложна или чак толкова нова. Почти като във филма на Disney Мулан, и тук момичето посрамва семейството си (в Русия сме, така че срамът е многократно уголемен) и бяга от вкъщи, за да докаже правотата си. Без да е обмислило плана си в детайли, разбира се. Без пари и билет, Саша стига с влак до Архангелск, където след малко добър и много лош късмет остава съвсем сама. Кръчмарката в пристанището обаче се смилява над нея. Представена като типичната здрава руска женщина със сурова, но добра душа, тя я убеждава да не се отказва, а да изчака пристигането на единствения кораб, който може да стигне целта и. И цял месец малката руса аристократка, в чиято чест е танцувал царски племенник, мие чинии, бели картофи и сервира на дивите моряци. И все пак, за разлика от Санкт Петербурк, в Архангелск грее слънце. Метафорично казано. В крайна сметка героинята тръгва на своето пътешествие. Освен тежкия морски живот и ужасното отношение на мореплавателите, тя се сблъсква със студ и глад, бели мечки и корабокрушения. И открива дядо си. Така да се каже.

Трябва да има повече такива филми. Филми, в които ясно е представен сблъсъкът на различни хора и виждания. Както и филми, в които човешките взаимоотношения са представени пълнокръвно и живо, но семпло и без излишен фалш. Красиви филми.

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...