Пропускане към основното съдържание

Дългият път на север


The long way North, На края на света, Tout en haut du monde. Както и да го наречем, филмът е една прекрасна изненада. Френско-датският проект с режисьор Rèmi Chayè приема предизвикателството да представи царска Русия от края на XIX век. Не съветска Русия, не феодална Русия, не военна Русия и дори не дворцовия живот в Русия. Анимацията започва с разказ за научните и изследователски стремежи на Русия.
Олукин е капитан далечно плаване, богат изследовател, посветил живота си на откриването на Северния полюс (магнитния). Смел, дързък и откровен, той разгневява мнозина висшестоящи, но печели доверието на царя и с непотопимия ледоразбивач Давàй отплава на север. Никога не се връща.
Три месеца царския флот и независими кораби неуспешно търсят ценния ледоразбивач. Давàй е обявен за потънал, а Олукин – за мъртъв. Заинтересованият елит в Русия е раздвоен – едни приемат капитана за герой, жертвал живота си за мечтите и родината си, други го считат за скъпо-струвал глупак и грубиян. Разделението се промъква дори в семейството му. Само внучка му мечтае да продължи изследователския му поход и очаква откриването на непотопимия му кораб. Разполагайки с неговите карти, записки и документи, тя е готова и сама да се впусне в ново търсене, в друга посока. Вместо това обаче трябва да бъде млада дама в руския аристократичен свят.
Легендарните пищност, пъстрота и орнаментираност на Санкт Петербург са представени почти монохромно. Над най-красивия град в Русия са се спрели тежки облаци и не допускат слънчевата светлина. Хората, и аристократи, и простолюдие, са забързани и нервни, дори на бал повечето не се забавляват. А балът по представянето на Саша Чернецова в обществото въобще не прилича на първия бал на Наташа Ростова. Кавалерът, макар и княз и научен съветник, се оказва истинско патриархално говедо и като цяло понася всички негативи на антагониста. Само че в тази анимация антагонист няма. Освен княза, всички герои са представени в добрата и лошата си светлина, в зависимост от момента, нуждите на сюжета и празния им корем. Героите в този филм се борят не срещу лош магьосник или владетел, а срещу условията в Северния Ледовит океан и собствените си предразсъдъци.
Ако се върнем на историята, тя не е сложна или чак толкова нова. Почти като във филма на Disney Мулан, и тук момичето посрамва семейството си (в Русия сме, така че срамът е многократно уголемен) и бяга от вкъщи, за да докаже правотата си. Без да е обмислило плана си в детайли, разбира се. Без пари и билет, Саша стига с влак до Архангелск, където след малко добър и много лош късмет остава съвсем сама. Кръчмарката в пристанището обаче се смилява над нея. Представена като типичната здрава руска женщина със сурова, но добра душа, тя я убеждава да не се отказва, а да изчака пристигането на единствения кораб, който може да стигне целта и. И цял месец малката руса аристократка, в чиято чест е танцувал царски племенник, мие чинии, бели картофи и сервира на дивите моряци. И все пак, за разлика от Санкт Петербурк, в Архангелск грее слънце. Метафорично казано. В крайна сметка героинята тръгва на своето пътешествие. Освен тежкия морски живот и ужасното отношение на мореплавателите, тя се сблъсква със студ и глад, бели мечки и корабокрушения. И открива дядо си. Така да се каже.

Трябва да има повече такива филми. Филми, в които ясно е представен сблъсъкът на различни хора и виждания. Както и филми, в които човешките взаимоотношения са представени пълнокръвно и живо, но семпло и без излишен фалш. Красиви филми.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...