Пропускане към основното съдържание

Дългият път на север


The long way North, На края на света, Tout en haut du monde. Както и да го наречем, филмът е една прекрасна изненада. Френско-датският проект с режисьор Rèmi Chayè приема предизвикателството да представи царска Русия от края на XIX век. Не съветска Русия, не феодална Русия, не военна Русия и дори не дворцовия живот в Русия. Анимацията започва с разказ за научните и изследователски стремежи на Русия.
Олукин е капитан далечно плаване, богат изследовател, посветил живота си на откриването на Северния полюс (магнитния). Смел, дързък и откровен, той разгневява мнозина висшестоящи, но печели доверието на царя и с непотопимия ледоразбивач Давàй отплава на север. Никога не се връща.
Три месеца царския флот и независими кораби неуспешно търсят ценния ледоразбивач. Давàй е обявен за потънал, а Олукин – за мъртъв. Заинтересованият елит в Русия е раздвоен – едни приемат капитана за герой, жертвал живота си за мечтите и родината си, други го считат за скъпо-струвал глупак и грубиян. Разделението се промъква дори в семейството му. Само внучка му мечтае да продължи изследователския му поход и очаква откриването на непотопимия му кораб. Разполагайки с неговите карти, записки и документи, тя е готова и сама да се впусне в ново търсене, в друга посока. Вместо това обаче трябва да бъде млада дама в руския аристократичен свят.
Легендарните пищност, пъстрота и орнаментираност на Санкт Петербург са представени почти монохромно. Над най-красивия град в Русия са се спрели тежки облаци и не допускат слънчевата светлина. Хората, и аристократи, и простолюдие, са забързани и нервни, дори на бал повечето не се забавляват. А балът по представянето на Саша Чернецова в обществото въобще не прилича на първия бал на Наташа Ростова. Кавалерът, макар и княз и научен съветник, се оказва истинско патриархално говедо и като цяло понася всички негативи на антагониста. Само че в тази анимация антагонист няма. Освен княза, всички герои са представени в добрата и лошата си светлина, в зависимост от момента, нуждите на сюжета и празния им корем. Героите в този филм се борят не срещу лош магьосник или владетел, а срещу условията в Северния Ледовит океан и собствените си предразсъдъци.
Ако се върнем на историята, тя не е сложна или чак толкова нова. Почти като във филма на Disney Мулан, и тук момичето посрамва семейството си (в Русия сме, така че срамът е многократно уголемен) и бяга от вкъщи, за да докаже правотата си. Без да е обмислило плана си в детайли, разбира се. Без пари и билет, Саша стига с влак до Архангелск, където след малко добър и много лош късмет остава съвсем сама. Кръчмарката в пристанището обаче се смилява над нея. Представена като типичната здрава руска женщина със сурова, но добра душа, тя я убеждава да не се отказва, а да изчака пристигането на единствения кораб, който може да стигне целта и. И цял месец малката руса аристократка, в чиято чест е танцувал царски племенник, мие чинии, бели картофи и сервира на дивите моряци. И все пак, за разлика от Санкт Петербурк, в Архангелск грее слънце. Метафорично казано. В крайна сметка героинята тръгва на своето пътешествие. Освен тежкия морски живот и ужасното отношение на мореплавателите, тя се сблъсква със студ и глад, бели мечки и корабокрушения. И открива дядо си. Така да се каже.

Трябва да има повече такива филми. Филми, в които ясно е представен сблъсъкът на различни хора и виждания. Както и филми, в които човешките взаимоотношения са представени пълнокръвно и живо, но семпло и без излишен фалш. Красиви филми.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...