The long way North, На края на света, Tout
en haut du monde. Както и да го
наречем, филмът е една прекрасна изненада. Френско-датският проект с режисьор Rèmi Chayè приема
предизвикателството да представи царска Русия от края на XIX век. Не
съветска Русия, не феодална Русия, не военна Русия и дори не дворцовия живот в
Русия. Анимацията започва с разказ за научните и изследователски стремежи на
Русия.
Олукин е капитан
далечно плаване, богат изследовател, посветил живота си на откриването на
Северния полюс (магнитния). Смел, дързък и откровен, той разгневява мнозина
висшестоящи, но печели доверието на царя и с непотопимия ледоразбивач Давàй отплава на север. Никога не се връща.
Три месеца
царския флот и независими кораби неуспешно търсят ценния ледоразбивач. Давàй е обявен за потънал, а Олукин – за мъртъв. Заинтересованият
елит в Русия е раздвоен – едни приемат капитана за герой, жертвал живота си за
мечтите и родината си, други го считат за скъпо-струвал глупак и грубиян.
Разделението се промъква дори в семейството му. Само внучка му мечтае да
продължи изследователския му поход и очаква откриването на непотопимия му
кораб. Разполагайки с неговите карти, записки и документи, тя е готова и сама
да се впусне в ново търсене, в друга посока. Вместо това обаче трябва да бъде
млада дама в руския аристократичен свят.
Легендарните
пищност, пъстрота и орнаментираност на Санкт Петербург са представени почти
монохромно. Над най-красивия град в Русия са се спрели тежки облаци и не
допускат слънчевата светлина. Хората, и аристократи, и простолюдие, са
забързани и нервни, дори на бал повечето не се забавляват. А балът по
представянето на Саша Чернецова в обществото въобще не прилича на първия бал на
Наташа Ростова. Кавалерът, макар и княз и научен съветник, се оказва истинско
патриархално говедо и като цяло понася всички негативи на антагониста. Само че
в тази анимация антагонист няма. Освен княза, всички герои са представени в
добрата и лошата си светлина, в зависимост от момента, нуждите на сюжета и
празния им корем. Героите в този филм се борят не срещу лош магьосник или
владетел, а срещу условията в Северния Ледовит океан и собствените си предразсъдъци.
Ако се
върнем на историята, тя не е сложна или чак толкова нова. Почти като във филма
на Disney Мулан, и тук момичето
посрамва семейството си (в Русия сме, така че срамът е многократно уголемен) и
бяга от вкъщи, за да докаже правотата си. Без да е обмислило плана си в
детайли, разбира се. Без пари и билет, Саша стига с влак до Архангелск, където
след малко добър и много лош късмет остава съвсем сама. Кръчмарката в
пристанището обаче се смилява над нея. Представена като типичната здрава руска
женщина със сурова, но добра душа, тя я убеждава да не се отказва, а да изчака
пристигането на единствения кораб, който може да стигне целта и. И цял месец
малката руса аристократка, в чиято чест е танцувал царски племенник, мие чинии,
бели картофи и сервира на дивите моряци. И все пак, за разлика от Санкт
Петербурк, в Архангелск грее слънце. Метафорично казано. В крайна сметка
героинята тръгва на своето пътешествие. Освен тежкия морски живот и ужасното отношение
на мореплавателите, тя се сблъсква със студ и глад, бели мечки и
корабокрушения. И открива дядо си. Така да се каже.
Трябва да
има повече такива филми. Филми, в които ясно е представен сблъсъкът на различни
хора и виждания. Както и филми, в които човешките взаимоотношения са
представени пълнокръвно и живо, но семпло и без излишен фалш. Красиви филми.
Коментари
Публикуване на коментар