Пропускане към основното съдържание

Ma vie de Courgette

         Моят живот като Тиквичка не е нито нов, нито пък съвсем неизвестен. Френско-швейцарският стопмоушън излезе по световните киносалони още 2016 г и беше номиниран за Оскар. Дори по нашите кина и филмови фестивали го въртяха! 
      Сюжетът на анимацията е базиран на романа на Gilles Paris, който отдавна стои в списъка ми за бъдещо прочитане. Разказва за Икар, който предпочита да бъде наричан Тиквичка (Куржет, на френски). Момчето е на 9 години и достатъчно самостоятелно, за да прекарва дните си сам. Физическото отсъствие на баща му е заменено от ярката идеализирана представа за него и неговите кокошки, докато вечно пияната и сърдита майка всъщност също я няма - синът и я отбягва, не вдига шум, когато е наблизо, и като цяло се стреми да не се срещат из къщата. Не винаги обаче се получава. И след един нелеп инцидент, Тиквичка остава сираче. Тук, преди 15-тата минута от филма, започва новият му живот. Сантиментално настроен полицай и отдадени на децата социални работници и възпитатели поемат грижата за него. Истинската новост обаче са другите малчугани в дома - всеки със своята съдба, с травмите от нея, но и с начини за превъзмогването и.
        Подобно на испанския Arrugas (макар изключително различен), и тук историята няма зададен от самото начало ход и край. Представен е просто животът на децата, с разбиранията им и недоразбирането им, с надеждите и страховете. И как се справят с тях. 
          Ако някой се чуди - справят се. С всичко.  

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...