Isle
of Dogs
излезе с поносимо, за лаптопна резолюция, качество (update - вече и с HD, невероятно детайлно чисто и прекрасно).
Гледах го 3 три! пъти. И все още не съм сигурна, дали мога да напиша нещо за
него.
Филмът е
продуциран, режисиран и написан от Wes Anderson. Немско-американска
продукция. Стоп моушън е. Музиката е авторска, на Alexandre Desplat. Сред озвучителите са Йоко Оно и Скарлет Йохансон. С това се изчерпват
фактите ми, можете да намерите тези и още имена в IMDB
и тук http://www.isleofdogsmovie.com
Първото,
което ме грабна в него, беше стилистиката – тя се показа като силно
индивидуална и характерна още в трейлъра. Добре раздвижени, и все пак
целенасочено вдървени движения. Съзнателно загрозени кукли – за да не остане
грам съмнение, че кучетата са болни, мръсни и нещастни, а хората-зли.
Философските драматични сцени и диалози са прекъсвани на моменти от комични или
чисто подигравателни моменти, както и от доста шокиращи – агресията и смъртта
не са твърде цензурирани. Ако искате да знаете как се разчленяват живи животни
за приготвянето на традиционни японски ястия – можете да го разберете тук (само
не слагайте от жълтото).
Всички
тези „ужаси“ се случват на прекрасен, геометрично симетричен или красиво
хаотичен фон и са винаги подредени в прекрасни кадри. Всяко едно движение, във
всяка сцена. Композиционните решения са изпълнени с мисъл и естетика, които ме
караха неведнъж да превъртам назад, за да се насладя на някой момент за пореден
път. В анимацията се говори на 3 езика – английски, японски и совешки (?). Няма
нужда от субтитри. Главният герой говори изцяло на японски и въпреки това
всичко, което казва, се разбира идеално.
Сюжетът..
Него няма да ви разказвам подробно, достатъчно добре се разбира основната линия
в трейлъра на анимацията. Котколюбците обвиняват кучетата като опасни носители
на страховит вирус и ги изолират на същия остров, който използват за бунище. Едно-единствено
дете, като в старата самурайска легенда, се решава да защити отритнатите
животни. Или просто да намери своя домашен любимец.
Купчините
боклуци, сред които се изсипват на купчини и най-добрите приятели на човека,
напомнят , че нуждата за решаване на много проблеми е набързо заменена от опит
те просто да бъдат скрити. Далеч от очите, далеч от сърцето – боклуците,
болните животни, експерименталните животни, децата, разумните апели.
Точно
към това ни насочва и филмът – към разум, смисъл, доброта. Има едно малко бяло
куче, което наричат Оракъл – то предсказва бъдещето. А всъщност може да разбира
новините по телевизора – тоест, да види смисъла в настоящето.
Не мисля, че
този текст се получи особено сполучливо, камо ли описателно. Но силно
препоръчвам този филм, заради направата му, композицията му, историята му и
внушенията му. Прекрасен е, по един кучешки начин – кално и рошаво някак си.
Коментари
Публикуване на коментар