Пропускане към основното съдържание

Островът на Кучетата


Isle of Dogs излезе с поносимо, за лаптопна резолюция, качество (update - вече и с HD, невероятно детайлно чисто и прекрасно). Гледах го 3 три! пъти. И все още не съм сигурна, дали мога да напиша нещо за него.

            Филмът е продуциран, режисиран и написан от Wes Anderson. Немско-американска продукция. Стоп моушън е. Музиката е авторска, на Alexandre Desplat. Сред озвучителите са Йоко Оно и Скарлет Йохансон. С това се изчерпват фактите ми, можете да намерите тези и още имена в IMDB и тук http://www.isleofdogsmovie.com  
            Първото, което ме грабна в него, беше стилистиката – тя се показа като силно индивидуална и характерна още в трейлъра. Добре раздвижени, и все пак целенасочено вдървени движения. Съзнателно загрозени кукли – за да не остане грам съмнение, че кучетата са болни, мръсни и нещастни, а хората-зли. Философските драматични сцени и диалози са прекъсвани на моменти от комични или чисто подигравателни моменти, както и от доста шокиращи – агресията и смъртта не са твърде цензурирани. Ако искате да знаете как се разчленяват живи животни за приготвянето на традиционни японски ястия – можете да го разберете тук (само не слагайте от жълтото).
            Всички тези „ужаси“ се случват на прекрасен, геометрично симетричен или красиво хаотичен фон и са винаги подредени в прекрасни кадри. Всяко едно движение, във всяка сцена. Композиционните решения са изпълнени с мисъл и естетика, които ме караха неведнъж да превъртам назад, за да се насладя на някой момент за пореден път. В анимацията се говори на 3 езика – английски, японски и совешки (?). Няма нужда от субтитри. Главният герой говори изцяло на японски и въпреки това всичко, което казва, се разбира идеално.
            Сюжетът.. Него няма да ви разказвам подробно, достатъчно добре се разбира основната линия в трейлъра на анимацията. Котколюбците обвиняват кучетата като опасни носители на страховит вирус и ги изолират на същия остров, който използват за бунище. Едно-единствено дете, като в старата самурайска легенда, се решава да защити отритнатите животни. Или просто да намери своя домашен любимец.
            Купчините боклуци, сред които се изсипват на купчини и най-добрите приятели на човека, напомнят , че нуждата за решаване на много проблеми е набързо заменена от опит те просто да бъдат скрити. Далеч от очите, далеч от сърцето – боклуците, болните животни, експерименталните животни, децата, разумните апели.
            Точно към това ни насочва и филмът – към разум, смисъл, доброта. Има едно малко бяло куче, което наричат Оракъл – то предсказва бъдещето. А всъщност може да разбира новините по телевизора – тоест, да види смисъла в настоящето.
           
Не мисля, че този текст се получи особено сполучливо, камо ли описателно. Но силно препоръчвам този филм, заради направата му, композицията му, историята му и внушенията му. Прекрасен е, по един кучешки начин – кално и рошаво някак си. 


Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...