Пропускане към основното съдържание

White Fang

     Croc-Blank, или по-просто казано Белия зъб, прокарва пътя на Netflix  като продуцентско студио в света на анимациите. Не особено успешно, за съжаление.
      Романът на Джек Лондон си е вечна класика, юношеско приключение за  вълци, индианци и престъпници, нелегални боеве и шерифи, златната треска, и всякакви такива неща, които вълнуват въображението. Подобно на много други такива "евъргрийни" и историята за кучето-вълк е преразказвана може би твърде много пъти, всеки от тях преиначавана  според вижданията на режисьора и разбиранията на публиката. Този път Александър Еспигарес (натрупал опит в анимационните и арт екипите на 9 и Mr. Hublot)е поел ролята на режисьор и залага на по-различен прочит на сюжета, иначе казано, променя финала. В книгата си Джек Лондон оставя Белия зъб да бъде куче - да обича господарите си и дори да оставя палетата си да му се катерят по главата. Във филма си Еспигарес му позволява да стане вълк - и най-после да вие свободно срещу луната. Впрегатно куче и куче-боец явно не е, без значение в кой вариант. 
      Хареса ми как са построени диалозите в анимацията - минимално налични и минимално усложнени. Животните не говорят, ако това би учудило някого. Хората използват кратки прости изречения, които биха звучали изкуствени и клиширани, ако не напомняха книжка с картинки - сякаш това биха казвали героите, ако разговорите се препредаваха от дете. Или от куче.
      Бих искала да похваля и Хосе Мартинс - ръководещия работата по  бекграунда. Не успях за жалост да намеря информация за него - в кредитите на IMDb присъства само в този филм. Гугъл се опитва да ме  убеди, че е португалски актьор, футболист, професор доктор, дори  кардинал. Фоновете са красиви, наистина. И с удоволствие бих видяла още  от работата му. Доколкото разбрах от making of, не са и особено прости. На моменти ми харесваха и животните. Наистина, гледах филма на доста невзрачен монитор и може и той да ме е заблудил, но козината на вълците стои доста експресионистично.
       И толкова за харесването - оттам нататък трупах само негативи. Няма да навлизам в подробности, но не ми хареса подредбата на сюжета, логиката в сюжета, както и огромната част от "рисунъка". В този филм всички вълци са със запушени носове, а никой от арт отдела не се е сетил да сложи каквато и да е текстура върху формите. Мили хора от Netflix и всички останали студиа - ZBrush, а и други 3D програми позволяват, при ваше желание, крайниците да не приличат на кренвирши.
      Лично на мен Белия зъб не ми хареса, а все ми се щеше да не пиша критика тук. Но пък наистина в анимацията имаше неща, които си заслужаваха отделеното време и внимание, затова просто се постарах да наблегна на тях. Режисьорът пък е наблегнал на духовното послание за откриването на себе си и постигането на личностна свобода, което със сигурност е въздействащо (така и ми препоръчаха филма). Възрастовата група, за която определено е подходящ, е точно приключенската - около 10, когато златната треска е в настоящето, а вълците и индианците са ни приятели (поне така беше при мен). Сега май са свикнали с грозни дигитални анимации.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...