Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt, Collector, са унгарските имена. Много са.
Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните
битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото.
Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски
подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща.
Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от
прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb. Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази
фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov, като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е
направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от
департаментите (включително в Electrical Department) знаех, че съм права за това.
Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да
прегледа кредитите. Аз лично обаче ще следя за теи унгарси имена в Animation Departmant-ите.
Филмът излезе миналата есен и честно казано не очаквах да го гледам по-рано
от 2020 г. С луд късмет го намерих миналата седмица, без дори да го търся. Вече
го гледах два пъти. И ще го гледам поне още веднъж. С образован художник до
мен.
Като дете се запознах с основите на ренесансовото изкуство благодарение на
Костенуркте Нинджи. Тогава не приемах други филмови герои освен супер-героите.
С тази анимация унгарецът превръща 13 вечни произведеия в кошмари, като по този
начин се надява да предаде собствената си любов към изкуството.
Определено филмът е one
of a kind. Стилистиката му оставя
незабравимо първо впечатление. На второ гледане пък изпъкват шантави дреболии,
които също не подлежат на лесно забравяне.
Основната линия на сюжета е леко оплетена, недоразплетена и незавършена, но
по очарователно наивистичен начин. Криминалната нишка, тип Ocean’s eleven, препълнена със салта, флирт с детективи,
италиански, руски и всякакви други мафиоти, всъщност остава на заден план.
Много успешно режисьорът е поставил на първо място психологическия момент и арт-терапията.
По-силно впечатление прави повтарящият се мотив с охлюви, отколкото разделянето
на двама братя като деца. По-интересни са няколко случайно дочути фрази,
отколкото десетина откраднати произведения на изкуството. Незавършените сюжетни
линии може би говорят за отворения финал на всяка картина, или за несекващото
движение в живота. Или просто са оставени незавършени.
Завършен или не, филмът определено покрива основната характеристика на истински добрите
произведения – оставя те впечатлен и развълнуван, без значение от мнението ти.
Коментари
Публикуване на коментар