Пропускане към основното съдържание

Ruben Brandt, Колекционер


Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt, Collector, са унгарските имена. Много са.
Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото.
Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща.

Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb. Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov, като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department) знаех, че съм права за това.
Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще следя за теи унгарси имена в Animation Departmant-ите.


Филмът излезе миналата есен и честно казано не очаквах да го гледам по-рано от 2020 г. С луд късмет го намерих миналата седмица, без дори да го търся. Вече го гледах два пъти. И ще го гледам поне още веднъж. С образован художник до мен.  
Като дете се запознах с основите на ренесансовото изкуство благодарение на Костенуркте Нинджи. Тогава не приемах други филмови герои освен супер-героите. С тази анимация унгарецът превръща 13 вечни произведеия в кошмари, като по този начин се надява да предаде собствената си любов към изкуството.
Определено филмът е one of a kind. Стилистиката му оставя незабравимо първо впечатление. На второ гледане пък изпъкват шантави дреболии, които също не подлежат на лесно забравяне.
Основната линия на сюжета е леко оплетена, недоразплетена и незавършена, но по очарователно наивистичен начин. Криминалната нишка, тип Oceans eleven, препълнена със салта, флирт с детективи, италиански, руски и всякакви други мафиоти, всъщност остава на заден план. Много успешно режисьорът е поставил на първо място психологическия момент и арт-терапията. По-силно впечатление прави повтарящият се мотив с охлюви, отколкото разделянето на двама братя като деца. По-интересни са няколко случайно дочути фрази, отколкото десетина откраднати произведения на изкуството. Незавършените сюжетни линии може би говорят за отворения финал на всяка картина, или за несекващото движение в живота. Или просто са оставени незавършени.

Завършен или не, филмът определено покрива основната  характеристика на истински добрите произведения – оставя те впечатлен и развълнуван, без значение от мнението ти.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Спайдър-мен в Спайдър-вселената

Спомням си, когато излезе първият игрален филм за Спайдърмен (ок, 3-тият е, но първи за последните 2 поколения). Онзи, в който Тоби Магуайър прилича на гол охлюв, а Мери Джейн на истински човек. Та този Спайдърмен. Леле, колко го мразех. Като любим супергерой на малкия ми брат, за мен стана синоним на детинско, глупаво и скучно. Така и не изгледах трилогията, де. Последната година обаче започнах да преосмислям предразсъдъците си. Не за Тоби Магуайър,   за Спайдърмен. А после започнах да чета за Spider-man into the Spider-verse. Очаквах много от него. После спечели Оскар, за пръв път от 2011 г. насам изпреварвайки машината на Дисни. Започнах да го харесвам, просто затова, че изпревари Ралф, макар да имах друг фаворит. После и го гледах. Няколко пъти. Последно – снощи. Еми, де пута мадре, филмът е страхотен! Какво да се очаква, когато MARVEL и SONY работят заедно, включвайки най-големия екип аниматори в собствената си история.   Да не говорим, че сценаристи и режи...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...