Пропускане към основното съдържание

Ruben Brandt, Колекционер


Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt, Collector, са унгарските имена. Много са.
Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото.
Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща.

Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb. Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov, като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department) знаех, че съм права за това.
Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще следя за теи унгарси имена в Animation Departmant-ите.


Филмът излезе миналата есен и честно казано не очаквах да го гледам по-рано от 2020 г. С луд късмет го намерих миналата седмица, без дори да го търся. Вече го гледах два пъти. И ще го гледам поне още веднъж. С образован художник до мен.  
Като дете се запознах с основите на ренесансовото изкуство благодарение на Костенуркте Нинджи. Тогава не приемах други филмови герои освен супер-героите. С тази анимация унгарецът превръща 13 вечни произведеия в кошмари, като по този начин се надява да предаде собствената си любов към изкуството.
Определено филмът е one of a kind. Стилистиката му оставя незабравимо първо впечатление. На второ гледане пък изпъкват шантави дреболии, които също не подлежат на лесно забравяне.
Основната линия на сюжета е леко оплетена, недоразплетена и незавършена, но по очарователно наивистичен начин. Криминалната нишка, тип Oceans eleven, препълнена със салта, флирт с детективи, италиански, руски и всякакви други мафиоти, всъщност остава на заден план. Много успешно режисьорът е поставил на първо място психологическия момент и арт-терапията. По-силно впечатление прави повтарящият се мотив с охлюви, отколкото разделянето на двама братя като деца. По-интересни са няколко случайно дочути фрази, отколкото десетина откраднати произведения на изкуството. Незавършените сюжетни линии може би говорят за отворения финал на всяка картина, или за несекващото движение в живота. Или просто са оставени незавършени.

Завършен или не, филмът определено покрива основната  характеристика на истински добрите произведения – оставя те впечатлен и развълнуван, без значение от мнението ти.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...