Пропускане към основното съдържание

Ruben Brandt, Колекционер


Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt, Collector, са унгарските имена. Много са.
Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото.
Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща.

Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb. Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov, като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department) знаех, че съм права за това.
Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще следя за теи унгарси имена в Animation Departmant-ите.


Филмът излезе миналата есен и честно казано не очаквах да го гледам по-рано от 2020 г. С луд късмет го намерих миналата седмица, без дори да го търся. Вече го гледах два пъти. И ще го гледам поне още веднъж. С образован художник до мен.  
Като дете се запознах с основите на ренесансовото изкуство благодарение на Костенуркте Нинджи. Тогава не приемах други филмови герои освен супер-героите. С тази анимация унгарецът превръща 13 вечни произведеия в кошмари, като по този начин се надява да предаде собствената си любов към изкуството.
Определено филмът е one of a kind. Стилистиката му оставя незабравимо първо впечатление. На второ гледане пък изпъкват шантави дреболии, които също не подлежат на лесно забравяне.
Основната линия на сюжета е леко оплетена, недоразплетена и незавършена, но по очарователно наивистичен начин. Криминалната нишка, тип Oceans eleven, препълнена със салта, флирт с детективи, италиански, руски и всякакви други мафиоти, всъщност остава на заден план. Много успешно режисьорът е поставил на първо място психологическия момент и арт-терапията. По-силно впечатление прави повтарящият се мотив с охлюви, отколкото разделянето на двама братя като деца. По-интересни са няколко случайно дочути фрази, отколкото десетина откраднати произведения на изкуството. Незавършените сюжетни линии може би говорят за отворения финал на всяка картина, или за несекващото движение в живота. Или просто са оставени незавършени.

Завършен или не, филмът определено покрива основната  характеристика на истински добрите произведения – оставя те впечатлен и развълнуван, без значение от мнението ти.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...