Пропускане към основното съдържание

Спайдър-мен в Спайдър-вселената


Спомням си, когато излезе първият игрален филм за Спайдърмен (ок, 3-тият е, но първи за последните 2 поколения). Онзи, в който Тоби Магуайър прилича на гол охлюв, а Мери Джейн на истински човек. Та този Спайдърмен. Леле, колко го мразех.
Като любим супергерой на малкия ми брат, за мен стана синоним на детинско, глупаво и скучно. Така и не изгледах трилогията, де.
Последната година обаче започнах да преосмислям предразсъдъците си. Не за Тоби Магуайър,  за Спайдърмен.
А после започнах да чета за Spider-man into the Spider-verse. Очаквах много от него. После спечели Оскар, за пръв път от 2011 г. насам изпреварвайки машината на Дисни. Започнах да го харесвам, просто затова, че изпревари Ралф, макар да имах друг фаворит. После и го гледах. Няколко пъти. Последно – снощи. Еми, де пута мадре, филмът е страхотен!

Какво да се очаква, когато MARVEL и SONY работят заедно, включвайки най-големия екип аниматори в собствената си история.  Да не говорим, че сценаристи и режисьори са  хора с достатъчно опит и умения. Нито Cloudy with a chance of meatballs, нито Lego Movie са шедьоври, но определено демонстрират креативност и потенциал. Сякаш са се събрали всякакви професионалисти и са решили да създадат нещо за собствено удоволствие, нещо с майсторски пинизи, вътрешни шеги, глобални идеи и милионите на няколко огромни продуценти. :D
Същото усещане носи и визията на филма. Прекрасно раздвижените комиксови-3D фигури създават впечатлението, че разлистваш старо списание. Но си в XXI век и старите списания имат няколко допълнителни измерения. Героите не изглеждат твърде CGI преди да застанат до паяците от други вселени. Контрастът между анимето, Looney Tunes, Comics Noir и съвременните компютърно генерирани визии, е покъртителен. В не-лош смисъл. Всяка стилистика изпъква с отделните си характеристики и подигравателни клишета, и още по-добре изпъква на фона на останалите.
Търсените аудитория и послания на филма са сходни с вечните спайдърменски особености, като тук всичко е повече и по-добро. Освен познатия мотив за големите отговорности, тук се сблъскваме и с идеята за ниските очаквания, нулевите амбиции, пропилените шансове. Освен вярата в себе си, се залага и на доверието в другите. Пренебрегната е романтиката, за сметка на приятелството.
Анимацията определено вдига летвата в комерсиалните филмови среди. Изкуството се сблъсква с франчайза в един пъстър графит с развързани връзки. I think it’s a Banksy.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Another Day of Life

Sofia International Film Festival was almost over when I finally saw a title in its list that gave me goosebumps. For no sensible reason the movie, that had left a bunch of festivals around the world shaken, was neglected among the Oh-So-Alternative feature films, which had had their share of advertising way before the beginning of the festival. I am enormously grateful to Cinema House , G8 and Odeon , for continuing to screen good contemporary animation despite the empty rows. The film based on Ryszard Kapuscinski’s book is bold, shattering, touching and still real. Let’s start at the creation – it’s layer over layer CGI that combines live-action movements, 3D shapes and 2D stylized details. Basically   this is how Gollum and Tim-Tim were made, even though they all look totally different. As an example, the main character, the famous military journalist, photographer, poet and author Ryszard Kapuscinski was drawn over   Miroslaw Haniszewsi’s movements, voiced over by K...

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...