Пропускане към основното съдържание

Спайдър-мен в Спайдър-вселената


Спомням си, когато излезе първият игрален филм за Спайдърмен (ок, 3-тият е, но първи за последните 2 поколения). Онзи, в който Тоби Магуайър прилича на гол охлюв, а Мери Джейн на истински човек. Та този Спайдърмен. Леле, колко го мразех.
Като любим супергерой на малкия ми брат, за мен стана синоним на детинско, глупаво и скучно. Така и не изгледах трилогията, де.
Последната година обаче започнах да преосмислям предразсъдъците си. Не за Тоби Магуайър,  за Спайдърмен.
А после започнах да чета за Spider-man into the Spider-verse. Очаквах много от него. После спечели Оскар, за пръв път от 2011 г. насам изпреварвайки машината на Дисни. Започнах да го харесвам, просто затова, че изпревари Ралф, макар да имах друг фаворит. После и го гледах. Няколко пъти. Последно – снощи. Еми, де пута мадре, филмът е страхотен!

Какво да се очаква, когато MARVEL и SONY работят заедно, включвайки най-големия екип аниматори в собствената си история.  Да не говорим, че сценаристи и режисьори са  хора с достатъчно опит и умения. Нито Cloudy with a chance of meatballs, нито Lego Movie са шедьоври, но определено демонстрират креативност и потенциал. Сякаш са се събрали всякакви професионалисти и са решили да създадат нещо за собствено удоволствие, нещо с майсторски пинизи, вътрешни шеги, глобални идеи и милионите на няколко огромни продуценти. :D
Същото усещане носи и визията на филма. Прекрасно раздвижените комиксови-3D фигури създават впечатлението, че разлистваш старо списание. Но си в XXI век и старите списания имат няколко допълнителни измерения. Героите не изглеждат твърде CGI преди да застанат до паяците от други вселени. Контрастът между анимето, Looney Tunes, Comics Noir и съвременните компютърно генерирани визии, е покъртителен. В не-лош смисъл. Всяка стилистика изпъква с отделните си характеристики и подигравателни клишета, и още по-добре изпъква на фона на останалите.
Търсените аудитория и послания на филма са сходни с вечните спайдърменски особености, като тук всичко е повече и по-добро. Освен познатия мотив за големите отговорности, тук се сблъскваме и с идеята за ниските очаквания, нулевите амбиции, пропилените шансове. Освен вярата в себе си, се залага и на доверието в другите. Пренебрегната е романтиката, за сметка на приятелството.
Анимацията определено вдига летвата в комерсиалните филмови среди. Изкуството се сблъсква с франчайза в един пъстър графит с развързани връзки. I think it’s a Banksy.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...