Пропускане към основното съдържание

Missing Link

       Когато преди близо 5 години за пръв път изгледах The Boxtrolls, нямах представа колко силно ще се влюбя в анимацията. На това първо гледане пред мен беше просто много яко детско. Не знаех, че е стоп моушън, че е вдъхновено от прекрасна книга, че същото студио има още два неземни филма. За щастие реших да науча тези неща. Научих, че един от режисьорите е пътувал непрестанно между студиото и новородения си син, че в екипа е имало професионалист в правенето на миниатюрни маски от велпапе, че сетовете имитират химикалени скици. И ето ме сега, две техни анимации по-късно, на работа съм, а с откраднат флумастер пиша за най-новия филм на Laika.
      Може би сте чули или дори сте гледали Missing Link, прожектираха го по кината в България. Може би не сте, тук, както и навсякъде по света, рекламата му беше слаба и неуспешна. Много специалисти обвиняват точно това, включително и трейлъра му, за ниските приходи. Рекордно ниски приходи. Тъжен факт е, че всяка следваща анимация на Laika печели все по-малко. А влага все повече - техника, професионалисти, ефекти, иновации, креативност, перфекционизъм, душа и сърце. Сюзан диша, в името на Аполон!!!
      Нямам търпение да седна на по бира с аниматори и да обсъдим невероятната нова техника, но и познатата любов към детайла. Ако вдъхновя поне един човек да отдели на тези стоп моушън магьосници час и половина от живота си - вгледай се в илиците на палтото на сър Фрост, човеко, виж настилката по лондонските улици!
      Чух мнения, че сюжетът не е на нивото на останалите филми на студиото. Той наистина е различен от останалите. Но, обективно погледнато, всеки от тях е различен. Ако Coraline е зловещ хорър, a Kubo - епично фентъзи с приключения и магии, то Missing Link е приключенска комедия. Те не се славят с особено дълбок сюжет. Ако Paranorman е поклон към старите филми за зомбита, то Missing Link е очарователна антология на благородните приключения. Смесицата между "Около света за 80 дни", и изобщо всяка история на Жул Верн, Индиана Джоунс и щипка Чарли Шийн, ни връща в онези магични и отдавна отминали (sorry Brexit) времена на имперска Англия, в които английските джентълмени са покорявали всичко и всеки, и които вдъхновяват дори съвременните приключенци.
     Понеже осъзнавам, че звуча, или поне се чувствам сякаш оправдавам лоша анимация, искам да се изясня пред самата себе си. Мисля, че говори добре за развитието на вкусовете ми фактът, че вече мога гледам критично над проекти, които иначе заслужават преклонение. Да, сюжетът е почти изцяло предвидим и си тече по руслото без да натоварва. Но трябва ли всеки филм да натоварва? Според мен целевата група на анимацията е по-"млада" от тази на предходните филми, което обяснява познатия сюжет и моралните послания. Донякъде обяснява и липсата на печалби. Лично аз не харесах главната героиня, а главният антагонист беше откровено скучен - не стига, че се самозатри също като Снатчър, ами и визуално приличаше на него!
     Влюбих се обаче в сетовете, в детайлите, в движението на куклите при вдишване и издишване. Комедийната страна на приключението беше издържано със стил, и постави анимацията с класи над останалите детски филми - освен че с удоволствие човек може да я гледа с децата си, съвсем спокойно може да я гледа и без тях. А онези кратки проблясъци, които са толкова лични, че сякаш чакат само теб, загатванията към останалите шедьоври на Laika... За Boxtrolls бяха поне две и се смях с глас на имитацията на Егс! Усещането е наистина много интимно, така се почувствах и когато видях Tomm Moore във фона на втората му анимация. Като част от екипа се почувствах, да му се невиди.
     Ако някой е разбрал нещо за Missing Link - поздравления. Май се отдадох повече на личен анализ. Но колко други филма могат да се похвалят с такова въздействие? (;

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...