Пропускане към основното съдържание

Missing Link

       Когато преди близо 5 години за пръв път изгледах The Boxtrolls, нямах представа колко силно ще се влюбя в анимацията. На това първо гледане пред мен беше просто много яко детско. Не знаех, че е стоп моушън, че е вдъхновено от прекрасна книга, че същото студио има още два неземни филма. За щастие реших да науча тези неща. Научих, че един от режисьорите е пътувал непрестанно между студиото и новородения си син, че в екипа е имало професионалист в правенето на миниатюрни маски от велпапе, че сетовете имитират химикалени скици. И ето ме сега, две техни анимации по-късно, на работа съм, а с откраднат флумастер пиша за най-новия филм на Laika.
      Може би сте чули или дори сте гледали Missing Link, прожектираха го по кината в България. Може би не сте, тук, както и навсякъде по света, рекламата му беше слаба и неуспешна. Много специалисти обвиняват точно това, включително и трейлъра му, за ниските приходи. Рекордно ниски приходи. Тъжен факт е, че всяка следваща анимация на Laika печели все по-малко. А влага все повече - техника, професионалисти, ефекти, иновации, креативност, перфекционизъм, душа и сърце. Сюзан диша, в името на Аполон!!!
      Нямам търпение да седна на по бира с аниматори и да обсъдим невероятната нова техника, но и познатата любов към детайла. Ако вдъхновя поне един човек да отдели на тези стоп моушън магьосници час и половина от живота си - вгледай се в илиците на палтото на сър Фрост, човеко, виж настилката по лондонските улици!
      Чух мнения, че сюжетът не е на нивото на останалите филми на студиото. Той наистина е различен от останалите. Но, обективно погледнато, всеки от тях е различен. Ако Coraline е зловещ хорър, a Kubo - епично фентъзи с приключения и магии, то Missing Link е приключенска комедия. Те не се славят с особено дълбок сюжет. Ако Paranorman е поклон към старите филми за зомбита, то Missing Link е очарователна антология на благородните приключения. Смесицата между "Около света за 80 дни", и изобщо всяка история на Жул Верн, Индиана Джоунс и щипка Чарли Шийн, ни връща в онези магични и отдавна отминали (sorry Brexit) времена на имперска Англия, в които английските джентълмени са покорявали всичко и всеки, и които вдъхновяват дори съвременните приключенци.
     Понеже осъзнавам, че звуча, или поне се чувствам сякаш оправдавам лоша анимация, искам да се изясня пред самата себе си. Мисля, че говори добре за развитието на вкусовете ми фактът, че вече мога гледам критично над проекти, които иначе заслужават преклонение. Да, сюжетът е почти изцяло предвидим и си тече по руслото без да натоварва. Но трябва ли всеки филм да натоварва? Според мен целевата група на анимацията е по-"млада" от тази на предходните филми, което обяснява познатия сюжет и моралните послания. Донякъде обяснява и липсата на печалби. Лично аз не харесах главната героиня, а главният антагонист беше откровено скучен - не стига, че се самозатри също като Снатчър, ами и визуално приличаше на него!
     Влюбих се обаче в сетовете, в детайлите, в движението на куклите при вдишване и издишване. Комедийната страна на приключението беше издържано със стил, и постави анимацията с класи над останалите детски филми - освен че с удоволствие човек може да я гледа с децата си, съвсем спокойно може да я гледа и без тях. А онези кратки проблясъци, които са толкова лични, че сякаш чакат само теб, загатванията към останалите шедьоври на Laika... За Boxtrolls бяха поне две и се смях с глас на имитацията на Егс! Усещането е наистина много интимно, така се почувствах и когато видях Tomm Moore във фона на втората му анимация. Като част от екипа се почувствах, да му се невиди.
     Ако някой е разбрал нещо за Missing Link - поздравления. Май се отдадох повече на личен анализ. Но колко други филма могат да се похвалят с такова въздействие? (;

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...