Пропускане към основното съдържание

Loving Vincent

       По повод официалната вече премиера и в България. Вероятно се налага първоначално да разкажа сбито историята на самия филм. Преди 6-7 години Dorota Kobiela и Hugh Welchman започват подготовката за първата по рода си пълнометражна класическа анимация, изпълнена в живописна техника. Направата и отнема почти толкова време, колкото холандският артист прекарва в рисуване. Над 100 художници от цял свят са подбрани и специално обучени, за да могат да наподобят характерния стил от платната на самия Винсент ван Гог. И са успели. Всеки един кадър е платно с класически формат и всеки един (над 65000)  е художествено произведение. Това е истински заслужен мемориал, паметник на гениалния артист.

       Сюжетът черпи вдъхновение от картините и писмата на холандския художник, около тях се заформя и основната му линия. Животът и смъртта се преплитат в спомени и разкази, както и множество цитати. Запленяващ и вдъхновяващ филм, който силно препоръчвам, без значение доколко сте почитатели на живописта.
       Аз самата гледах анимацията в рамките на фестивала Киномания, като, признавам, изпитвах известно притеснение. Често мащабни и дългоочаквани проекти се оказват разочарование. Този не беше. Зала 1 не беше изцяло пълна, но пък разнообразието от зрители беше неочаквано голямо - от шарените ни млади софийски артисти, през семейства с деца, та до възрастни пенсионери. Всички те накрая ръкопляскаха (да, нищо че беше кино). Два пъти.
       Филмът разказва за пътешествието на френски младеж, който бегло е познавал и никак не е харесвал Ван Гог приживе. Той е изпратен да достави едно забравено старо писмо до Тео ван Гог. Вестта, че братът на художника е починал скоро след него, го запраща в търсене на друг получател някъде в дълбоката френска провинция и по-точно, в Аверс, градчето, в което Винсент губи живота си. Там той се среща с много от персонажите от картините му, чува истории, за които знаем от писмата до Тео, и се сблъсква с нови въпросителни и разкрития относно смъртта, но най-вече относно живота на великия художник. Това е и главното послание на филма. Живот, а не смърт. Защото великите неща не се правят чрез импулси, а чрез серия от малки неща, събрани заедно. Като великите анимации.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ruben Brandt, Колекционер

Първото нещо, което прави впечатление в сравнително новия филм Ruben Brandt , Collector , са унгарските имена. Много са. Второто нещо е аналитично кубистичният стил на героите и дадаистичните битови сцени, през които те преминават. То е и най-впечатляващото. Третото нещо е музиката. Съвсем нетипична, оригинална, но и адски подхождаща на всеки един момент. Дадаистично подхождаща. Ако започна аналитично да разглеждам филма, ще трябва да започна от прозаичните неща, които можете да си намерите и сами в IMDb . Анимацията е предимно на Milorad Krstic (нямам представа как се произнася тази фамилия). За сценария му е помагала Radmila Roczkov , като си личи, че и двамата са дебютанти. Личи си обаче и че анимацията е направена с желание. Щом видях името на режисьора в голяма част от департаментите (включително в Electrical Department ) знаех, че съм права за това. Други имена няма да изброявам, надали някой ги е чувал, а и всеки може да прегледа кредитите. Аз лично обаче ще сле...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Хаяо Миязаки и Аз

                 Много вероятно е да няма никакъв смисъл да пиша за Howl ’ s moving castle . Вероятно съм от малкото индивиди над 10 и под 40 години, които не са го гледали досега. И все пак мисля, че днес приключих с големите филми на Миязаки. И Светла е права – винаги се виждат гащите на момиченцата (даже да са омагьосани в старици), и пак е права, че са прекрасни. Не гащите, филмите.              Принцеса Мононоке. Отнесени от духовете. Ходещият замък на Хаул. Поньо. (остава ми Тоторо.)             Ами да, прекрасни са. Дълги години отлагах гледането им, твърде много ми напомняха аниме-стила, името на режисьора също, но лека-полека, със скорост от анимация/година все пак ги видях всички. И разбирам защо Миязаки (а вече и синът му) е такъв култ в някои среди.         ...