Пропускане към основното съдържание

Loving Vincent

       По повод официалната вече премиера и в България. Вероятно се налага първоначално да разкажа сбито историята на самия филм. Преди 6-7 години Dorota Kobiela и Hugh Welchman започват подготовката за първата по рода си пълнометражна класическа анимация, изпълнена в живописна техника. Направата и отнема почти толкова време, колкото холандският артист прекарва в рисуване. Над 100 художници от цял свят са подбрани и специално обучени, за да могат да наподобят характерния стил от платната на самия Винсент ван Гог. И са успели. Всеки един кадър е платно с класически формат и всеки един (над 65000)  е художествено произведение. Това е истински заслужен мемориал, паметник на гениалния артист.

       Сюжетът черпи вдъхновение от картините и писмата на холандския художник, около тях се заформя и основната му линия. Животът и смъртта се преплитат в спомени и разкази, както и множество цитати. Запленяващ и вдъхновяващ филм, който силно препоръчвам, без значение доколко сте почитатели на живописта.
       Аз самата гледах анимацията в рамките на фестивала Киномания, като, признавам, изпитвах известно притеснение. Често мащабни и дългоочаквани проекти се оказват разочарование. Този не беше. Зала 1 не беше изцяло пълна, но пък разнообразието от зрители беше неочаквано голямо - от шарените ни млади софийски артисти, през семейства с деца, та до възрастни пенсионери. Всички те накрая ръкопляскаха (да, нищо че беше кино). Два пъти.
       Филмът разказва за пътешествието на френски младеж, който бегло е познавал и никак не е харесвал Ван Гог приживе. Той е изпратен да достави едно забравено старо писмо до Тео ван Гог. Вестта, че братът на художника е починал скоро след него, го запраща в търсене на друг получател някъде в дълбоката френска провинция и по-точно, в Аверс, градчето, в което Винсент губи живота си. Там той се среща с много от персонажите от картините му, чува истории, за които знаем от писмата до Тео, и се сблъсква с нови въпросителни и разкрития относно смъртта, но най-вече относно живота на великия художник. Това е и главното послание на филма. Живот, а не смърт. Защото великите неща не се правят чрез импулси, а чрез серия от малки неща, събрани заедно. Като великите анимации.

Коментари

Популярни публикации от този блог

The Breadwinner Не Е (само) За Жени

       И ето, най-после, The Breadwinner е и в България. Анимация на Cartoon Saloon, с режисьор Nora Twomey, продуцент Анджелина Джоли и с впечатляващ брой награди и номинации в ред фестивали и конкурси, включително любимия ми Animation is film festival и новосъздадения Alliance of women film journalists. Филмът направи премиерата си през септември на Международния филмов фестивал в Торонто и получи сериозен отклик от разтърсената гилдия. А тя си беше пораздрусана и преди това, от зачестилите скандали на междуполова основа. Навреме стига и до нас, в светлината на новите опити да се осигури битова безопасност чрез Конвенцията на СЕ за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие.      И колкото и навременно да се струва това на някои параноици, нека не забравяме, че направата на който и да е филм отнема много време. Идеята и първите стъпки в сътворяването му не са се зародили защото поредният беше обвинен в сексуален тормоз или защото...

Етика, Право и Rabbi's cat

    От известно време (не само) Дисни налагат тенденцията моралните поуки в анимациите да те прегазват като шот с пангалактически гаргаробластер. То не са семейни ценности, любов - към жената, приятелите, кучето, толерантност към различните, етика, право и всякакъв вид полит-коректност. Не ме разбирайте накриво - подрепям идеята, че всички тези, както и още много други, уроци трябва да бъдат представени пред децата. Но представени завоалирано, по някакъв алтернативен, неусетен начин. Не преподадени с палка. Все пак отиваш на кино, за да се забавляваш и да хапнеш пуканки - не да те тъпчат с морал.     В сходно русло залитат и някои от анимациите за възрастни, макар при тях поне темите са по-разнообразни. Window Horses например е най-претенциозният филм, който съм гледала. Час и половина, претъпкани до ръба с фашизъм, расизъм, сексизъм, феминизъм, разни видове политически тоталитаризъм и толерантност, семейни драми до седмо коляно. И това всичкото се развива по вр...

Zombillenium

Step by step I catch up with my 2017 animation list. This week it was time to see Zombillenium, which is NOT a French remake of Hotel Transylvania. Still, there are vampires, werewolves, zombies and family issues. The dead relatives are nothing like the ones in Coco either. It resembles a bit that old Nicolas Cage movie, in which Cage escapes Hell for his daughter. Here a father gets a strike in Hell. The movie was based on Arthur de Pin’s graphic novel, and the author was also a writer and director, working together with Alexis Ducord. Like in MFKZ the story style reminds of a real-life action, yet benefitting from all the creativity one can find in animation. I personally was impressed of the sincere mocking of almost every worn out movie genre. I mean – the Devil owns an amusement park, whre zombies and werewolves are put to work, while sparkling vampires, bishonen-style, are the one and only winning attraction (teenage girls vanity in a thing anywhere). An unsympatheti...